Wa Alaikomos Salaam!
Man kan be salaat ul istikhaarah når som helst på døgnet, bare passe på å ikke be i ulovlige tider, dvs. akkurat ved soloppgang, solnedgang og ved zawal (midt på dagen, 10 min før zohr tid).
Man bør be flere ganger, og lese dua flere ganger.
Husk at istikharah er en dua, der man ønsker Allah å velge for ham, der man ønsker at det beste skjer for ham.
De fleste husker istikharah når det er snakk om å gifte seg, mange tror at istikharah er kun for den grunn.
Egentlig er istikharah for flere ting. Der du trenger et svar for ja eller nei, da er det istikharah du skal gjøre.
Av og til er man i en situasjon der man må svare med engang, da er det en mini istikharah som jeg kaller det:
"Allahumma khir lii wakhtar lii" Å Allah, velg (det rette) for meg og pek det ut for meg (eller vis det til meg).
En ting som er meget viktig å huske.
Istikharah er en dua, og slik som vi vet at man kan ikke kun bruke dua. Man kan ikke spør Allah om jobb og så ikke søke eller gjør noe. Det går ikke. på den samme måten er det med istikharah, man skal be til Allah men så skal man gjøre mashwerah (spørre om råd), bruke hodet

Men likevel kan et ekteskap ikke vare lenge, det er færre sjanser men det er likevel mulig. Da vil det ikke bety at hans istikharah ikke var riktig, kanskje det var det beste for ham,henne eller at istikharah dua ikke ble akseptert.
Men man skal gjøre istikharah uansett fordi det er sunnah.
Kommer ikke på flere ting. Kom med flere erfaringer og råd folkens.