Endre skriftstørrelsen
Dato/klokkeslett: Fre Sep 03, 2010 10:39 pm

Legg inn et nytt emneSkriv et svar Side 1 av 1   [ 6 innlegg ]
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Når kan man be istikhara bønnen?
InnleggSkrevet: Søn Jul 19, 2009 9:11 pm 
Admin
Brukerens avatar

Når kan man be istikhara (veilednings) bønn?

Topp

Innleggets emne: Re: Når kan man be istikhara bønnen?
InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 8:34 am 
Admin
Brukerens avatar

Wa Alaikomos Salaam!

Man kan be salaat ul istikhaarah når som helst på døgnet, bare passe på å ikke be i ulovlige tider, dvs. akkurat ved soloppgang, solnedgang og ved zawal (midt på dagen, 10 min før zohr tid).

Man bør be flere ganger, og lese dua flere ganger.

Husk at istikharah er en dua, der man ønsker Allah å velge for ham, der man ønsker at det beste skjer for ham.

De fleste husker istikharah når det er snakk om å gifte seg, mange tror at istikharah er kun for den grunn.

Egentlig er istikharah for flere ting. Der du trenger et svar for ja eller nei, da er det istikharah du skal gjøre.

Av og til er man i en situasjon der man må svare med engang, da er det en mini istikharah som jeg kaller det:

"Allahumma khir lii wakhtar lii" Å Allah, velg (det rette) for meg og pek det ut for meg (eller vis det til meg).

En ting som er meget viktig å huske.

Istikharah er en dua, og slik som vi vet at man kan ikke kun bruke dua. Man kan ikke spør Allah om jobb og så ikke søke eller gjør noe. Det går ikke. på den samme måten er det med istikharah, man skal be til Allah men så skal man gjøre mashwerah (spørre om råd), bruke hodet :)

Men likevel kan et ekteskap ikke vare lenge, det er færre sjanser men det er likevel mulig. Da vil det ikke bety at hans istikharah ikke var riktig, kanskje det var det beste for ham,henne eller at istikharah dua ikke ble akseptert.

Men man skal gjøre istikharah uansett fordi det er sunnah.

Kommer ikke på flere ting. Kom med flere erfaringer og råd folkens.

Mvh
Imam Sandnes

Topp

InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 1:47 pm 
Admin
Brukerens avatar

JazakAllah.

Her er selve bønnen

Allahumma inni astakhiru-ka bi-'ilmi-ka wa astaqdiru-ka bi-qudrati-ka wa as'alu-ka min fadli-kal-'azim, fa-inna-ka taqdiru wa la aqdiru wa ta'lamu wa la a'lamu wa Anta 'Allamul-ghuyub. Allahumma in kunta ta'lamu anna hadhal-amra khairun li fi dini wa ma'ashi wa 'aqibati amri wa 'ajili amri wa ajilih faqdir-hu li wa yassir-hu li thumma barik li fihi wa in kunta ta'lamu anna hadhal-amra sharrun li fi dini wa ma'ashi wa 'aqibati amri wa 'ajili amri wa ajilih fasrif-hu 'an-ni wasrif-ni anhu wa aqdir liyal-khaira haithu kana summa ardi-ni bih.

Oversettelse:
”Allah, jeg ber Deg om å vise meg det som er det beste for meg gjennom Din kunnskap, og jeg ber Deg om styrke gjennom Din styrke. Jeg ber Deg å velsigne meg ved Din enorme fortjeneste, for Du har makt, mens jeg er uten makt, Du har Kunnskap, mens jeg er uten kunnskap, og Du kjenner til alle usynlige ting. Allah, Du vet, hvis dette er det beste for meg, min religion, mitt liv, og at dette vil gi suksess både kortsiktig og langsiktig, så la dette bli mulig for meg, og gjør det lett for meg, og velsign meg med det. Og Du vet, hvis dette er dårlig for meg, min religion, mitt liv, både kortsiktig og langsiktig, så vend det bort fra meg, og vend meg bort fra det, og gjør det enkelt for meg å oppnå det gode, hvor enn det måtte være, og la meg bli tilfreds med det.” hentet fra http://wim.no/index.php/spm-og-svar/29- ... ikhara-bn-

Topp

InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 6:27 pm 
Admin
Brukerens avatar

Assalamo Alaikom!

Slike ting må vi nå kunne skrive opp på imam.no slik at siden blir litt større.

Bror MuslimBlogger, kunne du ha tenkt å gjøre det. Send meg en pm hvis du ikke har admin rettigheter der.

Mvh
Imam Sandnes

Topp

InnleggSkrevet: Tir Mar 02, 2010 8:01 pm 
Admin
Brukerens avatar

Asslamo Allaikom.

Skal man be istikhara når man er USIKKER på noe eller be det uansett? For eksempel ved bryllupp.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 5:23 pm 
Admin
Brukerens avatar

Assalamo Alaikom!

Det er lov å be istikhara selvsagt. I prinsippet ber man istikharah bønn når man skal velge ja eller nei.

Uansett er det meget bra å be og lese istikharah dua.

Det er som en vanlig dua og bønn.

Mvh
Imam Sandnes

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn et nytt emneSkriv et svar Side 1 av 1   [ 6 innlegg ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet