Den 10. juli 2024 kunngjorde Islamsk Råd Norge (IRN) at halalslaktet kylling fra Nortura vil bli avsluttet. IRN hevder at denne beslutningen er knyttet til Norturas flytting av slakteriet fra Elverum til Herland i Østfold. Nortura, derimot, har uttalt at de vil fortsette å tilby halalslaktet kylling som tidligere fra sitt nye anlegg i Herland. For mer informasjon:
IRN pressemelding. Nortura: NRK artikkel.


Islamsk Råd Norge og Nortura hadde en skriftlig halalavtale fra 2011 som gikk ut i Desember 2018. Nortura har ikke ønsket å fornye denne avtalen. IRN reagerer nå i 2024 etter at Nortura besluttet å legge ned slakteriet på Elverum og flytte til nye lokaler på Herland i Østfold. Det nye anlegget vil trolig benytte den mest moderne bedøvelsesprosessen, som ingen ennå vet detaljene om. Nortura hevder at slakteprosessen vil være den samme som på Elverum, men dette kan ikke bekreftes før det nye anlegget er inspisert. Dette utgjør et problem for muslimer, og jeg vil senere forklare hvorfor.


Både IRN og Nortura gir ufullstendig informasjon, noe som skaper forvirring. Basert på sosiale medier og tilbakemeldinger, kan reaksjonene deles inn i seks kategorier:

  1. De som støtter IRN.
  2. De som støtter IRN, men kritiserer dem for manglende dialog og oppfølging i saken.
  3. De som er imot IRN og blander inn usaklige ting som personlige saker, sekter og følelser.
  4. De som ikke bryr seg om saken fordi de ikke spiser norsk kylling på grunn av bedøvelse og maskinell slakt.
  5. De som mener at Norturas melding er tilstrekkelig og vil fortsette å spise kyllingen deres.
  6. De som spiser alt som er stemplet halal og ikke bryr seg utover det.

Det er positivt å se at folk engasjerer seg og ikke stoler blindt på noen. Jeg skriver dette som en tredjepart, uten å representere noen organisasjon. Jeg ønsker å dele min erfaring fra de siste 25 årene, hvor jeg har besøkt slakteriene i Elverum, Bryne og Forus flere ganger sammen med Islamsk Råd Norge, Muslimsk Fellesråd Rogaland og Jamiat Ulama Norge.

Grunnen til at jeg deler dette er for å belyse hva som egentlig er problemet. Det at en muslim slakter og velsigner dyret i Allahs navn er ikke utfordringen, men å bedøve dyret før avlivning er en av de utfordringene vi har i Norge. Alle slakterier har litt forskjellige praksiser for bedøving. Noen gir sterkere bedøvelse enn andre, og noen slakterier bruker lengre tid etter bedøvelsen, noe som kan føre til at dyret dør før det når kniven.

Før jeg deler mine erfaringer og kommer med forslag som kan være til nytte for alle parter, vil jeg forklare hvorfor muslimer bør være opptatt av halal og haram.

Islam betyr å følge Allahs befalinger slik Profeten Mohammad ﷺ har lært oss. Allah, som har skapt oss, vet hva som er best for oss. Derfor er det viktig å spise, tjene og bruke det som er Halal [i], og unngå det som er Haram.[ii]
Dette påvirker våre liv både åndelig og materielt.

Koranen:

Profet Mohammad ﷺ sine Ahaadith:

«Dette var noen eksempler fra Koranen og Sunnah som understreker viktigheten av å spise halal og unngå haram.»

Flere vers om Halal og Haram: 2:173, 5:3-5, 5:87-88, 6:118-121, 6:145, 16:116.
Det er ca 55 vers som handler om konsumering av Halal og Haram.

I lys av det ovennevnte forstår vi at halal og haram påvirker både vår fysiske helse og vår åndelighet. Våre bønner kan forbli ubesvarte hvis vi mangler åndelighet, noe som gjør det vanskelig å følge Allahs påbud og motstå Shaytans fristelser. Vi er nøye med hva vi gir våre barn for deres helse, men glemmer ofte å sjekke om det er halal eller haram.

Allah Ta’aala har tydelig nevnt i Koranen hva som er forbudt å spise og bruke.

Allah Ta’aala har nevnt noen lover og regler i Koranen som kan deles inn i ulike kategorier.

Nevner kun 1 som gjelder det jeg skriver om.

Død dyr (al-Maitah [i])

Lærde er enige om at verset indikerer at alt kjøtt er forbudt (haram) med mindre det tydelig kan bevises at det er tillatt (halal).

I min kommende bok, «Halal og Haram Guide» (utgis ved slutten av året in’sha’Allah), nevner jeg 13 haram-saker fra Koranen. Her er den første som er relevant for vår diskusjon.

I islam er det forbudt å konsumere kjøtt fra tillatte dyr som døde før de ble slaktet på riktig måte. Dyr som lam, sau, geit, ku og kylling er tillatte, men blir kun halal hvis de slaktes etter islamske regler. Halalslakt, eller dhabiha, innebærer at dyret slaktes med en skarp kniv, og at alt blod tappes ut.

  1. Dyret må være i god helse og ikke ha blitt behandlet med hormoner eller medisiner.
  2. Dyret skal holdes fast på bakken eller i en spesiell holder uten å være stresset eller redd.
  3. Slakteren sier «Bismillahi Allaho Akbar» mens dyret slaktes.
  4. En skarp kniv brukes til å skjære over dyrets begge halspulsårer, luftrør og spiserør for å sikre rask og smertefri død.
  5. Dyret må blø fullstendig ut, da det anses som urent å spise kjøtt som ikke er ordentlig bløtt ut.
  6. Kjøttet inspiseres for å sikre at slaktingen var vellykket og at det er egnet til konsum.

Halalslakting er en human metode som tar hensyn til dyrets velferd. Prosessen er strengt regulert for å sikre etisk og ansvarlig behandling av dyrene.


I Norge er det lovpålagt å bedøve dyret før halalslakting. Muslimske organisasjoner samarbeider med slakterier som bruker minimal bedøvelse innenfor loven for å sikre at dyret lever når det slaktes. Islamsk Råd Norge er den første muslimske organisasjonen i Norge med en avdeling for halal-sertifisering.

Selv om bedøvelse er påkrevd i Norge, bør muslimer og jøder ha rett til å praktisere halalslakt og kosherslakt uten bedøvelse som en del av sin religionsfrihet. I Islam og jødedommen er bedøvelse ikke tillatt for dyr.

I Storbritannia har Muslimer og Jøder unntak fra bedøvelse på grunn av sin religionsfrihet.

Selv om bedøvelse er lovpålagt i Norge, er den ikke tillatt i islamsk slaktemetode fordi det medfører risiko for at dyret dør før kniven når det, noe som gjør kjøttet haram (urent) og helseskadelig. Bedøvelse kan føre til at dyret ikke tappes for blod på en tilfredsstillende måte, noe som påvirker kjøttkvaliteten. Kveling fører til oksygenmangel og hemmer normal blodkoagulering, noe som resulterer i kjøtt med høyt nivå av bakterier og toksiner, noe som både er haram i islam og kan ha dårlig smak og lukt.

I noen norske slakterier brukes høybedøvelse for å minske dyrets lidelse, men dette er ikke i samsvar med halal- eller jødisk slaktemetode, da det ikke tillater fullstendig blodtapping. For å sikre både dyrets velferd og mattrygghet er det avgjørende å følge halal-standardene for human slakting.

For mer informasjon om hvordan slakt uten bedøvelse kan påvirke kjøttkvalitet og sykdomsforebygging, se denne artikkelen.

[Referanse fra vers 3 kapittel 5: 6 Haram kategorier er nevnt i vers 3 i Surah al-Maaidah (Kapittel 5):

1- al-Monkhaniqah:
(الْمُنْخَنِقَةُ) refererer til metoden for å kvele dyret ved å blokkere luftveiene etterfulgt av slakting.
2- al-Mauqodhah:
(وَالْمَوْقُوذَةُ) refererer til metoden for å drepe dyret ved hjelp av et hardt støt til hodet før slakting.
3- Al-Motaraddiyah:
(وَالْمُتَرَدِّيَةُ) refererer til en metode som innebærer at dyret blir slått hardt på nakken og deretter slaktet.
4- An-Natihah:
(وَالنَّطِيحَةُ) refererer til en metode som innebærer å kutte halspulsåren og luftveiene i ett hugg for å drepe dyret før slakting.]

Da jeg var barn, ble glassflasker brukt til brus, juice og mye annet. Det ble reklamert at glass var farlig og tungt for barn, mens plast var lettere og tryggere. I dag mener mange forskere at plast har vært en av de farligste innovasjonene for menneskets helse. For eksempel har USAs nasjonale kreftinstitutt (National Cancer Institute) publisert informasjon om hvordan kjemikalier i visse typer plast kan være kreftfremkallende. Den europeiske mattrygghetsmyndigheten (EFSA) og det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) har også rapporter om helseeffektene av kjemikalier som BPA og ftalater i plast. En rekke vitenskapelige studier antyder en sammenheng mellom plasteksponering og risiko for kreft og andre helseproblemer.

https://www.nrk.no/trondelag/ny-forskning-viser-at-plast-lekker-mer-miljogifter-og-farlige-kjemikalier-enn-man-har-trodd-i-vann-1.15703811

https://www.wwf.no/dyr-og-natur/hav-og-fiske/plast-i-havet/mikroplast

https://www.forskning.no/blod-forurensning-ntb/forskere-fant-mikroplast-i-blod/2001101

Det er derfor viktig å ta hensyn til tusenvis av års forskning og tradisjon når det gjelder spiseregler og slaktemetoder, i stedet for å basere seg kun på noen få forskeres perspektiv på dyrevelferd.

Bedøvelse før slakt hevdes å forhindre lidelse hos dyr, men både jødedommen og islam har allerede strenge regler mot dyrelidelser. Effektiviteten i moderne slakterier prioriterer bedøvelse, som kan resultere i lavere blodtap og potensielt skadelig bakterieinnhold i kjøttet. Det er usikkert om bedøvelse virkelig reduserer dyrelidelser, selv om forskning pågår.

Limer inn fra linken nedenfor:

«Ulempene ved gassbedøving er først og fremst at bevissthetstap ikke er øyeblikkelig, at det er et visst ubehag ved kontakt med gassen og anstrengt respirasjon. Når det gjelder risiko for angst samt forekomst av kramper før tap av bevissthet er resultatene av forskning varierende.

De senere årene har gruppevis gassbedøving som bedøvingsmetode fått økt oppmerksomhet. Dyrevernsorganisasjonene Compassion in World Farming og Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals i Storbritannia krever nå et forbud mot bruk av CO2-bedøving innen 2024. Også her til lands har ulike dyrevelferdsorganisasjoner jevnlig tatt opp spørsmålet og har krevd overgang til andre bedøvelsesmetoder.

Motstandere av gassbedøving viser til forskningsresultater som konkluderer med at tid fra grisene kjenner gassen og til de mister bevisstheten (induksjonsjonsfasen) er 30-60 sekunder, og at grisene kan oppleve angst, åndenød, smerter og heftige kramper før tap av bevissthet.»

Les hele her:

https://www.animalia.no/no/animalia/aktuelt/gassbedoving-av-gris

Muslimers slaktepraksis har blitt praktisert i tusenvis av år. Når dyret ikke er bedøvet, pumper hjertet raskt ut alt blodet, som inneholder sykdommer og bakterier, noe som sikrer renere kjøtt.


Før jeg ble involvert i Halal-sertifiseringsarbeidet, trodde jeg at når en muslim sier at noe er halal og sverger ved Allahs navn på det, bør man anse det som halal. Noen misforstår også hadithen hvor Profeten Muhammad ﷺ sa: «Si Bismillah, og spis» (Bukhari), og mener at hvis maten er haram, blir den halal ved å velsigne den med Bismillah.

Allah Ta’aala advarer mot å erklære halal som haram eller haram som halal i Koranen (16:116, 7:32, 5:87). Jeg har lært at vi ikke kan stole blindt på påstander om halal. Mange misforstår religiøse tekster, så det er viktig å sertifisere slakterier og butikker for å sikre at kjøttet virkelig er halal. Noen motsetter seg sertifisering fordi det kan begrense mulighetene til å selge billigere, ikke-sertifisert kjøtt. Selv om IRN har blitt kritisert for høye priser, er dette en misforståelse. Sertifisering er essensiell for å unngå at muslimer spiser ikke-halal kjøtt, spesielt med økende antall konvertitter og ikke-muslimer som kjøper halal.

I Storbritannia er representanter fra halal-sertifiseringsorganer tilstede ved halalslakt, noe som gjør prosessene enklere og bedre organisert.

Derfor er sertifisering avgjørende for at muslimer skal kunne praktisere sin religionsfrihet og velge mat i tråd med sine religiøse prinsipper.

I 2004 reiste jeg sammen med 10 imamer og 4 ledere til Prior Elverum, nå kjent som Nortura Elverum. Vi observerte hele prosessen fra levering av kyllinger fra gårdene til slakteriet, helt til de ble slaktet. I Norge har vi gode rutiner der dyrevelferd er viktig, noe som er i tråd med våre teologiske bøker som muslimer, og noe flere muslimske land ønsker å implementere. Hygiene og renhet blir nøye fulgt, takket være Mattilsynet som godkjenner slakteriene og sikrer at alt skjer i samsvar med loven.

Ved Prior Elverum var vi spesielt overrasket over bedøvelsesprosessen før slakt, som den gangen involverte vannkammer med elektrisitet. Kyllingene virket helt bevisstløse før de ble hengt opp ned og hodet kuttet av. Vi la merke til at blodet som rant ut ikke var under samme trykk og mengde som uten bedøvelse, noe som var merkbart annerledes.

Under besøket snakket vi med anleggssjefen som forklarte prosessen og svarte på våre spørsmål om bedøvelse. Han mente at kyllingene ikke kommer tilbake til livet etter bedøvelsen og anså dem som avlivet. Vi påpekte at det å avlive dyr før slakt kan være imot loven, men han hevdet at deres praksis var innenfor rammen av loven. Vi spurte om det var mulig å redusere bedøvelsen til det lovlige minimumsnivået, men fikk nei som svar.

Alle var enige om at en praksis der kyllingene er avlivet eller nesten uten hjertebank før slakting, ikke kan godtas. Ifølge islamsk lære regnes dette som al-Maitah (dødt dyr) og er forbudt (haram). Veterinæren som vanligvis jobber der, var ikke til stede den dagen.

Etter omtrent 2 eller 3 år reiste jeg igjen til Elverum slakteriet sammen med lederen av Jamiat Ulama Norway (JUN), en imamkomité bestående av norske imamer, og en innleid veterinær, i 2006/2007. Når slaktingen begynte, gikk vi sammen med veterinæren som brukte stetoskop for å lytte etter hjertepuls.

Blant 100 kyllinger var veterinæren i tvil om 4 kyllinger. Etter å ha spurt ham om han var sikker på at disse kyllingene ikke hadde puls, svarte han at han var usikker. Dette indikerte at ved den hastigheten og CO2-styrken var det ikke stor sjanse for dødelighet. (Hadde verinæren sagt at de var død så hadde det vært problematisk.)

Islamsk Råd Norge jobbet også med denne problematikken, og i 2008 fikk de en avtale med Nortura.

Vi reiste til Prior Nærbø i Hå kommune i Rogaland den 9. desember 2004. Vi var 10 personer på dette besøket, inkludert 5 imamer. På begge slakteriene brukte de gass i tre trinn: først 80 % oksygen og 20 % CO2, deretter 20 % oksygen og 80 % CO2, og til slutt ren CO2. Dette førte til at kyllingene var helt døde før de kom ut av det tredje gasskammeret på vei til kniven.

Det var en enstemmig konklusjon blant oss at disse kyllingene ikke kunne regnes som halal. Driftsjefen på slakteriet anbefalte oss å søke dispensasjon for denne prosessen, og at det måtte foregå på Prior sine anlegg på Elverum eller Rakkestad.

Islamsk Råd Norge og Muslimsk Fellesråd Rogaland dannet en lokal halalmatgruppe og besøkte Nortura Forus slakteri for storfe, svin og småfe den 30. september 2011. Under besøket observerte vi at gris og lam ble slaktet parallelt, adskilt med synlig glassvegg mellom dem.

Ifølge den kommende avtalen skulle halal slaktingen bli utført tidlig om morgenen som det første på et rent anlegg.

Dyrene ble nøye undersøkt av veterinær før de ble sendt for slakting. Lam ble transportert via rullende bånd for å unngå at de så andre dyr bli slaktet.

Før slakting ble lam bedøvet enten med en kraftig tang som sannsynligvis førte til hjertestans, eller en mildere variant som bedøvet dyret uten å drepe det umiddelbart. Det var diskusjon om bruken av disse to metodene, men avtalen stipulerte bruk av den mildere metoden.

Slaktingen skjedde vanligvis 3-4 sekunder etter bedøvelse, og det tok 4-6 sekunder fra bedøvelse til slakt ifølge anleggssjefen. Etter slakting ble dyrene hengt opp ned for å la blodet renne ut. Ull ble klippet bort og skinnet fjernet med en sterilisert kniv, opprettholdt i høy renslighet.

Halal slaktet kjøtt ble markert med stempel og vedlagt halal kort ved første og siste dyr for å sikre at det ikke ble blandet. Islamsk Råd Norge hadde utarbeidet en detaljert normativ dokumentasjon som dekket alle relevante detaljer. En signert lovpålagt avtale ble ansett som svært viktig for organisasjonens arbeid.


Islamsk Råd Norge (IRN) har gjennom årene utført betydelige tiltak som har vært til nytte for både medlemmer og ikke-medlemmer, noe som har blitt verdsatt av både muslimer og ikke-muslimer. Selv om det har vært enkelte tilfeller av nedlatenhet og hastverk i nyere saker, bør organisasjonen fortsatt bygge videre på sitt tidligere arbeid og lære av sine feil.
Selv om jeg har vært knyttet til IRN, kan jeg fortsatt kritisere dem for deres feil. Det er viktig å gi organisasjonen rettferdig kritikk når det trengs. Flere imamer har avvist prosjekter fra IRN når det har vært nødvendig.
IRN mottok stor anerkjennelse fra det muslimske samfunnet i 2005 under karikaturstriden og igjen i 2010-11 for sitt arbeid med halalmat. I disse periodene arbeidet de tett med moskeer og imamer, og det er viktig å opprettholde denne gode dialogen for å inspirere unge til å ta ledelsen videre med gode eksempler. Profesjonalitet er essensielt, og all kritikk bør fokusere på organisasjonens beste fremfor personlige forhold eller interne uenigheter.
IRN bør gi mer informasjon om halalkylling-saken i stedet for å skape panikk. Det ser ut til at dette skaper mer splid enn enhet.


Islamsk Råd Norge bør samarbeide tettere med lokale moskeer og imamer, og gi klare meldinger om hva de planlegger å gjøre etter at Nortura ikke lenger vil bli sertifisert eller gi mer innsyn i det nye anlegget. De bør presentere hva de har skrevet og fått svar på fra Nortura, da dette ikke er hemmelig eller taushetsbelagt informasjon.

Nortura sier at de vil fortsette med halalslakt, men det er flere bekymringer som må adresseres:

Det er viktig for muslimer å stå samlet, selv om det er uenighet om ulike saker, inkludert halalslakting. En felles forståelse og kunnskap om halal er nødvendig for å unngå misbruk av definisjonen, noe som kan få konsekvenser både i denne verden og i det neste. Støtte til sertifiseringsorganisasjoner som HMC i Storbritannia bidrar til å sikre at halal-standarder blir overholdt og reduserer behovet for individuelle spørsmål om kjøttets opprinnelse. Dette styrker Islam og muslimer som fellesskap.

Allah vet best

Må Allah Ta’aala velsigne oss alle, gi oss anledning til å respektere hverandre og styrke oss for en god fremtid sammen.

Deres bror,

Tehsin Abo Barirah




[i]

«Maitah» betyr «dødt dyr». Det refereres til dyr som er døde av naturlige årsaker eller som ikke er slaktet på en korrekt måte ifølge islamske regler.


[i]

Halal (حلال, ḥalāl, halaal) betyr ”tillatt”, ”lovlig”.

Alt som er tillatt under islamske lover blir fremstilt som HALAL.

Begrepet HALAL blir mest brukt for mat og drikke.

[ii]

Haram حرام  betyr ”forbudt”, ”ulovlig”.

Alt som IKKE er tillatt i følge Islam blir kalt haram.

Ordet haram blir ofte brukt til det som er forbudt å spise, drikke, se, høre, si m.m.

3

وتقديم الأمر بأكل الحلال لأن أكل الحلال معين على العمل الصالح. وجاء في بعض الأخبار أن الله تعالى لا يقبل عبادة من في جوفه لقمة من حرام، وصح «أيما لحم نبت من سحت فالنار أولى به»

[iv]
                  8610 المعجم الأوسط للطبراني            عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ طَلَبُ الْحَلَالِ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ

10/291 المحدث الهيثمي خلاصة حكم المحدث إسناده حسن‏‏ في مجمع الزوائد


[v] 

 
 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏»‏ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا وَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِينَ فَقَالَ ‏{‏ يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‏}‏ وَقَالَ ‏{‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ‏}‏ ‏»‏ ‏.‏ ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ يَا رَبِّ يَا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ ‏»‏

Én kommentar

  1. Assalamo aleykom,

    Noen som har stilt de nevnte spørsmålene til Nortura?

    Har mistet tillit til IRN etter mye feil vedrørende bønnetider, i tillegg har dem brutt avtaler og enigheter blant muslimer.

    Anbefaler IRN å få ekte ulema på plass slik at de kan få tilbake tilliten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *