Spørsmål:
Salaam Alaikom,
Det har vært enkelte innlegg fra folk som sier at det er greit å spise på restauranter som serverer halalmat, selv om de også serverer alkohol. Mange mener at dette er akseptabelt. Hva sier Islam om dette?
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
- Støtte det gode
Verset fra Surah al-Ma’idah (5:2) understreker tydelig viktigheten av samarbeid i gode gjerninger og rettferdighet, og advarer mot å bidra til synd og overtredelse:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْأِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
Hjelp hverandre i rettskaffenhet og gudsfrykt. Og hjelp ikke hverandre i synd og overtredelse. (Surah al-Ma’idah, 5:2)
Dette verset fungerer som en veiledning for muslimer, for å støtte handlinger som fører til dyd og avstå fra de som fremmer feilaktig adferd.
Vi bør støtte dem som serverer halal fremfor dem som selger haram.
2. Grunn til forbud
Når det gjelder å spise på et sted der alkohol serveres, er det viktig å forstå konteksten av hadithene og de islamske reglene. Profeten Muhammad ﷺ har rapportert å ha forbudt det å sitte ved et bord hvor alkohol konsumeres:
عَنْ سَالِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ مَطْعَمَيْنِ: الْجُلُوسُ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْرُ أَوْ يَأْكُلُ الرَّجُلُ وَهُوَ مُنْبَطِحٌ عَلَى بَطْنِهِ
Salim r.a. rapporterer fra sin far at Profeten ﷺ forbød to tilstander for å spise: å sitte ved et bord hvor alkohol konsumeres, og å spise mens man ligger på magen. (Mustadrak al-Hakim 7367, Sahih).
Imam Hakim anså denne hadithen som autentisk i henhold til Imam Muslims kriterier, og Imam al-Dhahabi er enig.
«Det er ikke tillatt for en troende å spise ved et bord hvor det serveres alkohol.
Selv om det kan være tillatt å spise fra et slikt sted uten å sitte ved samme bord, bør en troende utvise maksimal forsiktighet i slike situasjoner og unngå å kjøpe mat fra slike restauranter.»
Når det gjelder supermarkeder hvor alkohol selges, er situasjonen annerledes. Det er tillatt å handle fra slike butikker.
Når det gjelder flyreiser, betraktes dette som en uunngåelig situasjon, og det gis et unntak fra regelen (dvs. å reise med fly hvor alkohol serveres, eller å sitte ved siden av noen som drikker alkohol).
3. Alkohol, grunn for forbannelse (لعنة)
لُعِنتِ الخمرُ على عشرةِ أوجُهٍ : بعينِها ، وعاصرِها ، ومعتَصرِها ، وبائعِها ، ومُبتاعِها ، وحاملِها ، والمحمولةِ إليهِ ، وآكِلِ ثمنِها ، وشاربِها ، وساقيها
صحيح ابن ماجه 2741 : صحيح
أخرجه أبو داود ( 3674 )، وابن ماجه ( 3380 ) واللفظ له، وأحمد ( 4787 )
Hadhrat Anas Radiallahu Anhu rapporterer at Profet Mohammad ﷺ forbannet ti typer mennesker som har noe med khamr (vin) å gjøre: den som presser det, den som det presses for, den som drikker det, den som frakter det, den som det leveres til, den som skjenker det, den som selger det, den som bruker inntekten fra å selge det, den som kjøper det, og den det kjøpes for. (Ibn Majah, Ahmad, Abo Dawood, sahih)
I lys av denne hadithen forstår vi at det beste og sikreste er å holde seg borte fra steder hvor alkohol drikkes.
En annen grunn er at det å sitte ved et bord hvor alkohol konsumeres øker antallet syndige mennesker i samlingen. Det gir også et inntrykk av aksept for hva de gjør, og det er ikke tillatt for muslimer. [Sarakhsi, al-Mabsut]
4. Hold deg unna tvilsomhet
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لَا يَرِيبُكَ.» [الترمذي]
Allahs Sendebud ﷺ sa: «Forlat det som gjør deg usikker, for det som ikke gjør deg usikker.» [Tirmidhi]
Når man er usikker på om noen virkelig selger halal, spesielt når de også selger haram, er det en risiko for krysskontaminering. I slike tilfeller bør man være forsiktig og unngå tvil.
عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «إِنَّ الْحَلَالَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لَا يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنْ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيهِ، أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى وَحِمَى اللَّهِ مَحَارِمُهُ، أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ.» [رواه البخاري ومسلم]
Al-Nu‘man ibn Bashir (måtte Allah være fornøyd med ham) forteller at han hørte Allahs Sendebud (fred og velsignelser være med ham) si:
«Sannelig, det tillatte er tydelig, og det forbudte er tydelig. Mellom disse er det uklare saker som de fleste ikke kjenner til. Så den som unngår de uklare sakene, har beskyttet sin religion og ære.
Og den som faller inn i det uklare, faller inn i det forbudte. Dette er som en gjeter som beiter flokken sin nær en helligdom, slik at det fryktes at flokken vil ende opp med å tråkke inn på forbudt område.
Sannelig, hver konge har en helligdom, og Allahs helligdom er Hans forbud.
Sannelig, i kroppen er det en bit kjøtt som, hvis den er sunn, vil hele kroppen være sunn; og hvis den er korrupt, vil hele kroppen være korrupt. Sannelig, det er hjertet.» [Enighet – Bukhari 52; Muslim 1599]
5. Deltagelse i synder
Å være tilstedet på et sted der synder begås så skal man huske disse ahaadith:
عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ » إِذَا عُمِلَتِ الْخَطِيئَةُ فِي الأَرْضِ كَانَ مَنْ شَهِدَهَا فَكَرِهَهَا » . وَقَالَ مَرَّةً » أَنْكَرَهَا » . » كَمَنْ غَابَ عَنْهَا وَمَنْ غَابَ عَنْهَا فَرَضِيَهَا كَانَ كَمَنْ شَهِدَهَا
Profeten ﷺ sa: «Når en synd blir begått på jorden, så er den som er vitne til det og misliker det, som en som ikke var til stede. Og den som er fraværende og godtar det, er som en som var til stede.» (Abo Dawood 4345)
قال رسول الله ﷺ: « » إِنَّ النَّاسَ إِذَا رَأَوُا الْمُنْكَرَ لاَ يُغَيِّرُونَهُ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابِهِ
«Når folk ser en ond handling (synd) og ikke endrer den, er det nært at Allah vil ramme dem alle med Hans straff.» (Ibn Majah 4005)
والَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَتَأْمُرُنَّ بالْمَعْرُوفِ، ولَتَنْهَوُنَّ عَنِ المُنْكَرِ، أَوْ لَيُوشِكَنَّ اللَّه أَنْ
يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عِقَابًا مِنْهُ، ثُمَّ تَدْعُونَهُ فَلا يُسْتَجابُ لَكُمْ رواه الترمذي وَقالَ: حديثٌ حسنٌ
«Ved Ham som har min sjel i Hans hender, dere skal helt sikkert pålegge det gode og forby det onde, eller snart vil Allah sende en straff over dere, og deretter vil dere be om hjelp, men deres bønner vil ikke bli besvart.» [Tirmidhi 2169]
من رأى منكم منكرًا فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان
«Den som ser en ondskap, bør endre det med sin hånd. Hvis han ikke kan, så med sin tunge. Hvis han ikke kan, så med sitt hjerte, og det er det svakeste av troen.»(Muslim)
Må Allah Ta’aala veilede oss til det rette. Aamin.
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah