Table of Contents
< Alle emner
Print

Kyllinger foret med haram tillatt å spise?

Spørsmål:

Salaam Alaikom,

Det sirkulerer et skjermbildet av en e-post skrevet av Ytterøy Kylling på sosiale medier at det kan forekomme rester fra gris i kyllingfor. Det er ca. 3-4 prosent animalsk fett i foret. Av dette kan det forekomme noe fra svin.

Vil det da være lov å spise kyllinger som har blitt foret haram?

Vil det være lov å spise kyllinger fra Ytterøy?


SVAR:

Wa Alaikomos Salaam,

Deler opp svar til spørsmål i tre deler.

1-Er det lov å fore kyllinger haram?

A) Det er ikke lov å fore dyr med haram. Det som er haram å konsumere, forblir haram også for dyr.

Allahs visdom ligger bak det som erklæres som haram. Haram er fysisk eller åndelig skadelig for mennesker og dyr.

En konsekvens av at det er Haram å konsumere døde dyr, syke dyr eller skadet dyr er at muslimer tar vare på dyrene, og passer på deres helse og velvære. 

Det er dokumentert at å spise kjøtt fra dyr som er foret med noe annet enn det som er naturlig for dem, kan ha skadelig effekt på mennesker.

B) Hvis dyret selv spiser noe urent eller haram så vil ikke det ha noe å si med mindre slaktet kjøtt begynner å lukte unormalt.

وَلَوْ أَكَلَتْ النَّجَاسَةَ وَغَيْرَهَا بِحَيْثُ لَمْ يَنْتُنْ لَحْمُهَا حَلَّتْ كَمَا حَلَّ أَكْلُ جَدْيٍ غُذِّيَ بِلَبَنِ خِنْزِيرٍ لِأَنَّ لَحْمَهُ لَا يَتَغَيَّرُ، وَمَا غُذِّيَ بِهِ يَصِيرُ مُسْتَهْلَكًا لَا يَبْقَى لَهُ أَثَرٌ. ( الدر المختار ج ٦ ص ٣٤١)

2- Kan vi spise halal-slaktet kyllinger som har fått haram for?

Ja, det vil være lov å spise kyllinger som har spist haram og urent.

Hvis de kun er foret Haram, vil det være sterkt mislikt (Makrooh Tahrimi).

قَوْلُهُ حَلَّتْ: وَعَنْ هَذَا قَالُوا: لَا بَأْسَ بِأَكْلِ الدَّجَاجِ لِأَنَّهُ يُخْلَطُ وَلَا يَتَغَيَّرُ لَحْمُهُ. وَرُوِي «أَنَّهُ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ – كَانَ يَأْكُلُ الدَّجَاجَ» وَمَا رُوِيَ أَنَّ الدَّجَاجَةَ تُحْبَسُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثُمَّ تُذْبَحُ فَذَلِكَ عَلَى سَبِيلِ التَّنَزُّهِ زَيْلَعِيٌّ (قَوْلُهُ لِأَنَّ لَحْمَهُ لَا يَتَغَيَّرُ إلَخْ) كَذَا فِي الذَّخِيرَةِ، وَهُوَ مُوَافِقٌ لِمَا مَرَّ مِنْ أَنَّ الْمُعْتَبَرَ النَّتَنُ، لَكِنْ ذَكَرَ فِي الْخَانِيَّةِ أَنَّ الْحَسَنَ قَالَ: لَا بَأْسَ بِأَكْلِهِ، وَأَنَّ ابْنَ الْمُبَارَكِ قَالَ: مَعْنَاهُ إذَا اُعْتُلِفَ أَيَّامًا بَعْدَ ذَلِكَ كَالْجَلَّالَةِ، وَفِي شَرْحِ الْوَهْبَانِيَّةِ عَنْ الْقُنْيَةِ رَاقِمًا أَنَّهُ يَحِلُّ إذَا ذُبِحَ بَعْدَ أَيَّامٍ وَإِلَّا لَا.

قَوْلُهُ حَلَّ أَكْلُهُ وَيُكْرَهُ: ظَاهِرُهُ أَنَّ الْكَرَاهَةَ تَحْرِيمِيَّةٌ، وَعَلَيْهِ يُنْظَرُ الْفَرْقُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجَلَّالَةِ الَّتِي تَأْكُلُ النَّجَاسَةَ وَغَيْرَهَا وَالْجَدْيِ

(رد المحتار ج٦ ص٣٤١)

3- Er Ytterøy Kylling halal?

Ytterøy kylling er ikke halal sertifisert av Halal komiteen, Islamsk Råd Norge og  ingen andre kjente halal komiteer. Det vil ikke være tillatt å kjøpe, selge eller spise kyllinger fra Ytterøy. 

Det er en godkjenning av Det Levanger Trossamfunn Islamsk Senter Org nr 999 231 810 (Mobil: 46215620) datert 21. Mars 2019.

Den har ingen betydning til de ikke gir detaljer om hvordan kontrollen har blitt foretatt.

Så lenge det ikke foreligger dokumentert rapport av en tredjepart veterinær som bekrefter antall dødlighet før slakt har det ingen betydning at det foreligger en godkjenning av trossamfunn. 

Inntil en slik dokumentasjon foreligger som godkjennes av de som har bred kunnskap innenfor halalslakt kan ikke kyllinger fra Ytterøy anses som halal.

Ifølge alle lovskoler er det enighet at all slakt (kjøtt) er haram til det motsatte er bevist.

الأصلُ في الذَّبائِحِ التَّحريمُ، وهذا باتِّفاقِ المَذاهِبِ الفِقهيَّةِ الأربَعةِ: الحَنَفيَّةِ، والمالِكيَّةِ، والشَّافِعيَّةِ، والحَنابِلةِ

الدَّليل مِنَ السُّنَّة:

عن عَدِيِّ بنِ حاتِمٍ رضي الله عنه قال: قُلتُ: يا رَسولَ اللهِ، إنِّي أُرسِلُ كَلْبي وأُسَمِّي، فقال النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: ((إذا أرسَلْتَ كَلْبَك وسَمَّيْتَ، فأخَذَ فقَتَلَ فأكَلَ، فلا تأكُلْ؛ فإنما أمسَكَ على نَفْسِه، قُلتُ: إنِّي أُرسِلُ كَلْبي أجِدُ معه كلبًا آخَرَ، لا أدري أيُّهما أخَذَه، فقال: لا تأكُلْ؛ فإنَّما سَمَّيتَ على كَلْبِك، ولم تُسَمِّ على غَيرِه، وسألتُه عن صَيدِ المِعْراضِ، فقال: إذا أصَبْتَ بحَدِّه فكُلْ، وإذا أصَبْتَ بعَرْضِه فقَتَلَ، فإنَّه وَقيذٌ؛ فلا تأكُلْ  ))

وفي روايةٍ: (وإن أدرَكْتَهُ قد قَتَلَ ولم يأكُلْ منهُ فَكُلْه، وإنْ وَجَدْتَ مع كَلْبِك كلبًا غَيرَه وقد قَتَلَ، فلا تأكُلْ؛ فإنَّكَ لا تَدري أيُّهما قتَلَه)

وجهُ الدَّلالةِ:

أنَّه لَمَّا شَكَّ هل وُجِدَ الشَّرطُ المُبيحُ أم لا، بَقِيَ الصَّيدُ على الأصلِ في التَّحريمِ، فدَلَّ هذا على أنَّ الأصلَ في الذَّبائِحِ التَّحريمُ

وقَولُه: ((فلا تأكُلْ؛ فإنَّكَ لا تَدري أيُّهما قتَلَه)) فيه بَيانُ قاعدةٍ مُهِمَّةٍ، وهي أنَّه إذا حصل الشَّكُّ في الذَّكاة المُبيحةِ للحيوانِ، لم يَحِلَّ؛ لأنَّ الأصلَ تَحريمُه، وهذا لا خِلافَ فيه

Allah vet best


 Skrevet av:

Tehsin Abo Barirah