Osteløpe (rennet)

Osteløpe, også kjent som rennet, er et stoff som brukes til å lage ost. Det får melken til å skille seg, slik at vi kan lage fast ost. Osteløpe kommer ofte fra magen til unge dyr som kalver. Dette reiser spørsmål om ost laget med slik løpe er halal, spesielt når dyret ikke er slaktet på halal-vis. I Hanafi-lovskolen finnes det regler som sier at osteløpe kan være halal selv om dyret ikke er halal-slaktet.

 

Hvorfor er osteløpe fra ikke-halalslaktet tillatte-dyr halal ifølge Hanafi-lovskolen

Hanafi-lovskolen tillater bruk av osteløpe fra døde dyr så lenge løpen kommer fra deler av dyret som ikke har blodgjennomstrømning, som for eksempel bein, hår og osteløpe. Dette betyr at de delene som ikke «lever» i dyret, som hår og horn, anses som rene (tahir) og kan brukes uten problemer. Ifølge denne lovskolen trenger ikke osteløpe å komme fra et halal-slaktet dyr for å være halal.

Hanafi-lovskolen baserer denne vurderingen på forståelsen av ulike ahadith om renslighet knyttet til skinn, bein og horn fra tillatte dyr.

I Hanafi-lovskolen ses osteløpe som et enzym, og ikke som kjøtt eller blod. Enzymer er ulike fra kjøtt og blod, og anses ikke som uren substans på samme måte.

 

Hadith som viser at osteløpe kan være halal

  1. En gang fikk Profeten Muhammad ﷺ servert ost laget av ikke-muslimer. Profeten spiste osten uten å spørre om hvordan den var laget eller om dyret var halal-slaktet. Da følgesvennene hans spurte om det var lov å spise slik ost, svarte han: «Spis det»

    al-Tabarani fortelles det at Profeten ﷺ ble servert ost under en krig og spurte hvor osten var   laget. Da han fikk vite at osten kom fra Persia, sa han ﷺ: «Skjær i den med en kniv og spis den.» Da følgesvennene uttrykte frykt for at den kunne være fra et dødt dyr, svarte Profeten ﷺ: «Si Bismillah og spis den.»

«أُتِيَ بِجُبْنَةٍ فِي غَزْوَةٍ، فَقَالَ لَهُ: أَيْنَ يُصْنَعُ هَذَا؟ قَالَ: بِفَارِسَ. فَقَالَ: ضَعُوا فِيهَا السِّكِّينَ وَكُلُوا».
(al-Tabarani, hadith med godkjent sanad)

 

  1. Ibn Omar r.a. forteller at Profeten ﷺ fikk servert ost i Tabuk, og han sa Bismillah og skar i osten før han spiste.

[«أُتِيَ النَّبِيُّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – بِجُبُنَّةٍ فِي تَبُوكَ، فَدَعَا بِالسِّكِّينِ، فَسَمَّى وَقَطَعَ».
(Sunan Abu Dawood, hadith nummer 4227)]

 

  1. Omar r.a. ble spurt om Ost at den lages fra ikke-halalslaktet dyr. Han sa si bismillah og spis (i.e. det er halal). Imam Ahmad Ibn Hanbal r.a. sier dette er den mest autentiske hadith.

وَذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ الْجُبْنُ، وَقِيلَ: إِنَّهُ يُوضَعُ فِيهِ أَنَافِحُ الْمَيْتَةِ. فَقَالَ: سَمُّوا اللَّهَ وَكُلُوا. قَالَ أَحْمَدُ: أَصَحُّ حَدِيثٍ فِي جُبْنِ الْمَجُوسِ هَذَا الْحَدِيثُ.

ج 2 ص474 – كتاب مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح – باب المسح على الخفين

 

Mulla Ali Qari r.a. kommenterer også i Mirqat al-Mafatih, bind 7, s. 2723:

«قَالَ الْمُظْهِرُ: فِيهِ دَلِيلٌ عَلَى طَهَارَةِ الْأَنْفِحَةِ لِأَنَّهَا لَوْ كَانَتْ نَجِسَةً لَكَانَ الْجُبْنُ نَجِسًا لِأَنَّهُ لَا يَحْصُلُ إِلَّا بِهَا.»

«Al-Muzhir sier: Dette (hadithen) er et bevis på renheten (taharah) til osteløpe, fordi hvis løpen hadde vært uren, ville osten også vært uren, ettersom ost ikke kan lages uten løpe.»

 

Hva er myse, og er det halal?

Myse, også kalt valle, er væsken som blir igjen etter at ostemassen skiller seg fra melken når løpe tilsettes. Denne væsken inneholder proteiner, laktose, vitaminer og mineraler og kan brukes til å lage myseproteinpulver, brunost og andre produkter.

 

Ulike meninger blant lovskolene

I Hanafi-lovskolen anses myse som halal, selv når den kommer fra osteløpe av et ikke-halal-slaktet dyr, så lenge det er fra et tillatt dyr (som kalv). Dette er fordi myse, som osteløpe, ikke anses som kjøtt eller blod.

Andre lovskoler, Maliki, Shafi’i og Hanbali, mener at både osteløpe og myse må komme fra et halal-slaktet dyr for å være tillatt.


[Sahibain, elevene til Imam Abo Hanifah, i.e. Imam Abo Yousof og Imam Mohammad mener det samme som alle andre lovskoler]                              

[Det er to meninger fra Imam Ahmad r.a.]

 

Hva med osteløpe fra gris?

Gris og alle dens deler er forbudt (haram) i islam. Ifølge islamsk lov er grisen «najis al-`ayn» – helt uren. Dette betyr at alle deler av grisen – kjøtt, fett, hud og løpe – anses som urene, og derfor kan ikke osteløpe fra gris brukes eller spises, uansett hvilken islamsk lovskole man følger.

Ifølge informasjon fra norske TINE har de ikke brukt griseløpe i produksjon siden 1985. I dag bruker de kun mikrobiell eller vegetabilsk løpe.

 

Bruk av vegetabilsk og mikrobiell løpe

I dag finnes det også vegetabilske og mikrobielle alternativer til osteløpe. Disse lages uten dyreprodukter og er halal i alle lovskolene. De er trygge valg for muslimer som vil unngå animalske produkter helt, og brukes stadig mer i moderne osteproduksjon. Ifølge Tine bruker de kun vegetabilsk mikrobiell løper i deres oster.

 

Oppsummering

Hanafi-lovskolen anser osteløpe fra ikke-halal-slaktede kalver som halal, basert på profetisk praksis. Profeten Muhammad ﷺ spiste ost fra ikke-muslimer uten å spørre om den inneholdt halal-slaktet løpe. Vi vet at ost lages ved bruk av løpe. Osteløpe fra gris er derimot alltid haram og kan ikke brukes. Myse fra tillatte dyr (som kalv) anses også som halal i Hanafi-lovskolen. For de som følger andre lovskoler, eller som ønsker å unngå animalske produkter helt, er vegetabilske og mikrobielle alternativer også tilgjengelige.

 

 

Referanser

  1. Ahaadith:

– عن ابن عباس قال أتى النبى صلى الله عليه وسلم بجبنة فى غزاة فقال أين صنعت هذه فقالوا بفارس ونحن نرى أنه يجعل فيها ميتة فقال اطعنوا فيها بالسكين واذكروا اسم الله وكلوا (مسند احمد)

– عن ابن عمر قال أتى النبى صلى الله عليه وسلم بجبنة فى تبوك فدعا بسكين فسمى وقطع (سنن ابى داود)

«عَنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالُوا: ‘يَا رَسُولَ اللَّهِ، نُؤْتَى بِجُبْنٍ مَصْنُوعٍ لِلْمَجُوسِ، أَنَأْكُلُهُ؟’ قَالَ: ‘كُلُوهُ'».

(Sunan Abu Dawood, hadith nummer 3819)

 

  1. Hadith kommentarbøker:

وَرَوَى الطَّبَرَانِيُّ بِسَنَدٍ جَيِّدٍ، لَكِنَّهُ غَرِيبٌ، أَنَّهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ «أُتِيَ بِجُبْنَةٍ فِي غَزْوَةٍ فَقَالَ لَهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ: » أَيْنَ يُصْنَعُ هَذَا؟ قَالَ: بِفَارِسَ، أَيْ: أَرْضِ الْمَجُوسِ إِذْ ذَاكَ. فَقَالَ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ: » ضَعُوا فِيهَا السِّكِّينَ وَكُلُوا » فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، نَخْشَى أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً. فَقَالَ » سَمُّوا اللَّهَ وَكُلُوا» . وَأَخْرَجَ التِّرْمِذِيُّ «أَنَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُهْدِيَ لَهُ خُفَّانِ فَلَبِسَهُمَا، وَلَا يَعْلَمُ أَهُمَا ذُكِّيَا أَمْ لَا» ؟ وَفِي حَدِيثِ سَلْمَانَ: النَّهْيُ عَنِ السُّؤَالِ عَنِ الْجُبْنِ وَالسَّمْنِ وَالْفِرَاءِ، مَعَ أَنَّهُمَا كَانَتْ تُجْلَبُ مِنْ بِلَادِ الْمَجُوسِ، وَذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ الْجُبْنُ، وَقِيلَ: إِنَّهُ يُوضَعُ فِيهِ أَنَافِحُ الْمَيْتَةِ. فَقَالَ: سَمُّوا اللَّهَ وَكُلُوا. قَالَ أَحْمَدُ: أَصَحُّ حَدِيثٍ فِي جُبْنِ الْمَجُوسِ هَذَا الْحَدِيثُ.

ج 2 ص474 – كتاب مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح – باب المسح على الخفين – المكتبة الشاملة

٤٢٢٧ – وَعَنِ ابْنِ عُمَرَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا – قَالَ: «أُتِيَ النَّبِيُّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – بِجُبُنَّةٍ فِي تَبُوكَ، فَدَعَا بِالسِّكِّينِ، فَسَمَّى وَقَطَعَ» . رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ.

ــ٤٢٢٧ – (وَعَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -) : أَيْ جِيءَ (بِجُبُنَّةٍ) : بِضَمِّ الْجِيمِ الْمُوَحَّدَةِ وَتَشْدِيدِ النُّونِ أَيِ الْقُرْصِ مِنَ الْجُبْنِ كَذَا قِيلَ، وَالظَّاهِرُ أَنَّ الْمُرَادَ بِهَا قِطْعَةٌ مِنَ الْجُبْنِ، وَفِي الْقَامُوسِ الْجُبْنُ: بِالضَّمِّ وَبِضَمَّتَيْنِ وَكَعُتُلٍّ مَعْرُوفٌ (فِي تَبُوكَ) : بِغَيْرِ صَرْفٍ وَقَدْ يُصْرَفُ (فَدَعَا بِالسِّكِّينِ فَسَمَّى وَقَطَعَ) : بِتَخْفِيفِ الطَّاءِ وَيَجُوزُ تَشْدِيدُهَا. قَالَ الْمُظْهِرُ: فِيهِ دَلِيلٌ عَلَى طَهَارَةِ الْأَنْفِحَةِ لِأَنَّهَا لَوْ كَانَتْ نَجِسَةً لَكَانَ الْجُبْنُ نَجِسًا لِأَنَّهُ لَا يَحْصُلُ إِلَّا بِهَا. (رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ)

ج 7 ص2723 – كتاب مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح – كتاب الأطعمة – المكتبة الشاملة

  1. Fiqh bøker:

Radd al-Muhtar:

«وَشَعْرُ الْمَيْتَةِ غَيْرُ الْخِنْزِيرِ عَلَى الْمَذْهَبِ، وَعَظْمُهَا وَعَصَبُهَا عَلَى الْمَشْهُورِ، وَحَافِرُهَا وَقَرْنُهَا الْخَالِيَةُ عَنْ الدُّسُومَةِ وَكَذَا كُلُّ مَا لَا تُحِلُّهُ الْحَيَاةُ حَتَّى الْإِنْفَحَةُ وَاللَّبَنُ عَلَى الرَّاجِحِ».
(Radd al-Muhtar, bind 1, s. 154)

Fiqh al-Islami wa Adillatuh av Wahbah al-Zuhayli:

«واختلفوا في أشياء، فقال الحنفية: كل شيء من أجزاء الحيوان غير الخنزير لا يسري فيه الدم من الحي والميت المأكول وغير المأكول حتى الكلب: طاهر، كالشعر، والريش المجزوز، والإنفحة الصلبة، والمنقار والظلف، والعصب على المشهور، والقرن والحافر، والعظم ما لم يكن به دسم (وَدَك)؛ لأنه نجس من الميتة، فإذا زال عن العظم زال عنه النجس، والعظم في ذاته طاهر، لما أخرج الدارقطني: «إنما حرم رسول الله صلّى الله عليه وسلم من الميتة لحمها، فأما الجلد والشعر والصوف، فلا بأس به»».

(Fiqh al-Islami wa Adillatuh, bind 1, s. 71)

– قوله : كالشعر الخ والمنقار والمخلب وبيضة ضعيفة القشرة ولبن وإنفخة وهي ما يكون في معدة الجدي ونحوه الرضيع من أجزاء اللبن قبل أن يأكل قال في الفتح لا خلاف بن أصحابنا في ذلك وإنما الخلاف من حيث تنجسهما فقالا : نعم لمجاورتهما الغشاء النجس فإن كانت الأنفحة جامدة تطهر بالغسل وإلا تعذر تطهيرها كاللبن وقال أبو حنيفة ليستا بمتنجستين لأن الموت لا يحلهما (حاشية الطحطاوى على مراقى الفلاح ص 169 دار الكتب العلمية)

 

وإنفحة الميتة ولبنها في ضرعها وقشر البيضة الخارجة والسخلة الساقطة من أمها وهي مبتلة طاهرة عند أبي حنيفة رحمه الله . كذا في محيط السرخسي (الفتاوى الهندية)

 

  1. SeekersGuidance – Is Rennet in Cheese Halal or Haram?
  2. Daruliftaa Birmingham – Is Cheese Halal or Haram?
  3. Foodguide – Is Rennet in Cheese Halal?
  4. TINE – informasjon om bruk av løpe i ost, Religion og matregler eller vegetar? Vegetabilsk løpe i alle TINE ostene som produseres i dag

 

 

Allah vet best

Tehsin Abo Barirah

10/5/1446 (12/11/2024)