Table of Contents
< Alle emner
Print

Familieplanlegging/Prevensjon i Islam

Spørsmål:

As salaam alaikum. Er det lov å bruke prevensjon i islam? Dersom man av helsemessige årsaker ikke vil ha flere barn er det lov for kvinner å bruke spiral som prevensjonsmiddel? Eller gjør spiral noe slik at det telles som å ta abort?

 

SVAR:


Innledning:

Islam oppmuntrer til å få barn og bygge en sterk familie, men tillater bruk av midlertidige prevensjonsmidler under visse omstendigheter. Dette gjelder særlig hvis det er helseproblemer, økonomiske utfordringer, eller behov for å ta vare på eksisterende barn. Derimot er permanent prevensjon, som sterilisering, kun tillatt i ekstreme situasjoner, som når mors liv står i fare.


Koranvers som omhandler temaet:

اللَّهُ يَجْعَلُ لَكُم مَّا تَشَاءُونَ مِن أَزْوَاجِكُمْ وَيَجْعَلُ لَكُم مِّن نِّسَائِكُمْ أَوْلَادًا وَذُرِّيَّةً

«Allah gir dere ektefeller fra deres egne rekker, og Han gir dere barn og etterkommere gjennom dem.»
(Surat an-Nahl, 16:72)


Tillatt prevensjon:

Islamisk lov tillater bruk av midlertidige prevensjonsmetoder som p-piller, spiraler eller kondomer når det finnes gyldige grunner. Dette kan være hvis en kvinne er fysisk svak eller det er medisinske grunner som gjør graviditet risikabelt.

Det er nevnt i Al-Hidayah at Imam Abu Hanifah (rahimahullah) nevnte at ‘azl (tilbaketrekning under samleie) er tillatt hvis begge ektefeller er enige: (Konas tillatelse fordi det er hennes rett i denne saken)

قال الإمام أبو حنيفة: العزل جائز مع إذن الزوجة إذا كان لسبب شرعي

Dette viser at midlertidig prevensjon kan være tillatt når det er nødvendig, og ektefellene er enige.


Permanent prevensjon:

Permanent prevensjon, som sterilisering, regnes som forbudt (haram) med mindre det er en alvorlig medisinsk grunn til det.

Imam Ibn Abidin sier i Radd al-Muhtar:
التعقيم محرم إلا إذا كانت الضرورة الطبية توجب ذلك
(Sterilisering er forbudt, unntatt hvis det foreligger en medisinsk nødvendighet.)


Profetens ﷺ hadith om å få barn:

تَزَوَّجُوا الوَدُودَ الوَلُودَ، فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ يَوْمَ القِيَامَةِ
«Gift dere med kjærlige og fruktbare kvinner, for jeg vil være stolt av deres tall på Dommedagen.»
(Musnad Ahmad, volum 3, side 158)

 


Konklusjon:
Islam oppfordrer til å få barn og bygge en sterk ummah, men gir også rom for å bruke prevensjonsmidler under visse forhold. Det er viktig at ektefellene er enige om dette, og at avgjørelsene tas i tråd med islamske prinsipper. Permanent prevensjon bør kun vurderes hvis det er nødvendig for å beskytte helsen eller livet.

Allah vet best

Tehsin Abo Barirah


 


Referanser:

  1. Al-Hidayah av Imam Marghinani, Kapittel om ‘Azl
  2. Radd al-Muhtar av Imam Ibn Abidin, volum 4
  3. Musnad Ahmad ibn Hanbal, volum 3, side 158
  4. Tafsir al-Jassas, under verset i Surat an-Nahl (16:72)