Falske øyevipper
Spørsmål:
Salaam Alaikom,
Er det tillatt å bruke falske vipper ifølge Hanafi lovskole? De man kan lime på selv for noen timer og svar gjerne i forhold til vippeextention som varer lenger og om det er noe forskjell på om det er vipper av «human hair» eller ikke. Jeg ber ikke om en sondering mot at man bør ha mer fokus på det indre osv, for det er jeg absolutt enig i, men vil sette pris på om svaret går på hvorvidt det er tillatt eller ikke ifølge islam/hanafi. Jazzak Allah khair
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
Det er visse ting man må vurdere i forhold til bruk av falske øyevipper:
Å bruke hår fra et annet menneske eller feste menneskehår til sitt eget er helt forbudt i Islam. Profet Muhammad (må Allah velsigne ham og gi ham fred) forbannet de som bruker menneskehår i en kjent hadith rapportert i Bukhari og andre:
«Allah har forbannet kvinnen som fester (sitt eget eller andres) hår (med håret til en annen mann eller kvinne) og kvinnen som ber om å få håret sitt festet (med håret til en annen person), samt den som tatoverer (seg selv eller andre) og den som ber om å bli tatovert.» (Sahih al-Bukhari, nr. 5589)
Det er tillatt å bruke dyrehår (bortsett fra grisehår) eller syntetisk hår ifølge mange klassiske lærde, inkludert Hanafi-skolen, selv om håret er festet til ens eget. Derfor anses det som lovlig å bruke falske øyevipper fra dette perspektivet med noen betingelser:
Hvis falske øyevipper brukes for å lure andre, for eksempel en potensiell forlovede, er dette uakseptabelt. Å bruke dem for sin ektemann anses ikke som lureri.
Noen medisinske eksperter mener at falske øyevipper kan være skadelige og føre til kroniske allergier i huden og øynene, samt infeksjoner i øyelokkene. Hvis dette er bevist, vil det ikke være tillatt å bruke dem, siden det er forbudt å påføre seg selv skade. Allah, Den Høyeste, sier: «Og gjør ikke deres egne hender medvirkende til [deres] ødeleggelse.» (Surah al-Baqarah, V: 195)
Det sier seg selv at det å bruke falske øyevipper for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra ikke-mahram medlemmer av det motsatte kjønn, uten tvil er strengt forbudt i Islam.
Å bruke falske øyevipper er en form for overdreven skjønnhetspleie som ikke er påkrevd i Islam og går imot ånden i islamsk lære.
Flere jenter og kvinner som dekker hodet går ut fullsminket. Dette er ikke hijab. Det er viktig å forstå målet med hijab-reglene for begge kjønn, som beskrevet i Koranvers og hadither.
Konklusjonen er at selv om det ikke er lureri eller medisinsk skade forbundet med bruk av falske øyevipper, er det best å unngå dem for å holde seg i tråd med den sanne ånden (ruh) av islamsk lære.
Wodho og Ghosl:
Et av kravene for at wudhū skal være gyldig, er at vann må nå alle områdene som skal vaskes, slik det er beskrevet i Koranverset 5:6.
Siden øyevippene er en del av ansiktet (wajh), må vann komme i kontakt med hele øyelokket og øyevippene. Hvis dette oppnås under den rituelle vasken, vil wudhū være gyldig, ellers ikke.
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah
Referanser:
al-Lubab fi sharh al-Kitab, 1/47
—–
It is stated in al-Fatawa al-Hindiyya:
“To join one’s hair with the hair of another human is unlawful (haram), whether it is one’s own (removed) hair or someone else’s hair, as mentioned in al-Ikhtiyar sharh al-Mukhtar. However, there is nothing wrong (la ba’s) for a woman to put the fur (hair) of a camel or a goat (m: or other animals except a pig) in her hair strands, as mentioned in Qadikhan.” (al-Fatawa al-Hindiyya, 5/358)
The permissibility of using synthetic hair is related from Sayyiduna Abd Allah ibn Abbas, Sayyida Umm Salama, Sayyida A’isha (who narrates the Hadith prohibiting using human hair) and other Companions (Allah be pleased with them all). (See: Ayni, Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, 22/64)
——-
It was narrated from Safiyyah bint Shaibah, that ‘Aishah said:
“The Messenger of Allah (peace be upon him) said. ‘May Allah curse the woman who affixes hair extensions and the woman who has that done.‘”
[Sunan an-Nasa’i • Book 48, Hadith 58 • Graded Sahih (Authentic)]
Abd Allah said:
The Messenger of Allah (peace be upon him) cursed the woman who adds some false hair and the woman who asks for it.
[Sunan Abi Dawud • Book 35, Hadith 10 • Graded Sahih (Authentic)]
Asma’, daughter of Abu Bakr, reported that a woman came to Allah’s Apostle (peace be upon him) and said: I have a daughter who has been newly wedded. She had an attack of smallpox and thus her hair had fallen; should I add false hair to her head? Thereupon Allah’s Messenger (peace be upon him) said… “Allah has cursed the woman who adds some false hair and the woman who asks for it“.
[Sahih Muslim • Book 37, Hadith 175 • Graded Sahih]
Ibn `Umar (may Allah be pleased with him) narrated that: “the Prophet (ﷺ) has cursed the lady who lengthens her hair artificially and the one who gets her hair lengthened, and also the lady who tattoos (herself or others) and the one who gets herself tattooed” [al-Bukhari and Muslim]
The scholars mention that this hadith proves that hair extensions are prohibited, rather a major sin, because the Prophet (ﷺ) cursed the women who did so. In Islamic law, any action that incurs the curse of Allah is evidence that it is a major sin. In this case, the Prophet (ﷺ) cursed such women and hence this proves it is a major sin [See: Fath ul-Baari (10/377)].
The scholars mention that the juristic reason (‘illah) as to why hair extensions are prohibited is because they are a form of deception. A woman wears these hair extensions to appear to have a fuller head of hair, or longer hair, or a different type of hair, etc.
The juristic reason appears in one narration:
Sa’id bin Musayyib reported: Mu’awiyyah (may Allah be pleased with him) came to Medina and he addressed us. He took out a bunch of hair and said: “Why do I see that one of you does that which Jews do? (I can recall) that when this act (of adding artificial hair to one’s head) reached Allah’s Messenger (ﷺ), he named it deception” [Muslim (no. 2127)]