Har kvinner lov å besøke gravplasser?
Spørsmål:
Har kvinner lov til å besøke gravplasser?
Kvinner og Besøk til Gravlunder: En Islamisk Perspektiv
Spørsmålet om kvinner kan besøke gravlunder har blitt diskutert i islamsk fiqh, og de fire lovskolene har ulike meninger om emnet. I Hanafi-skolen er den sterkeste meningen at det er tillatt for kvinner å besøke graver, med visse betingelser. Dette bygger på flere hadither og uttalelser fra Hanafi-lærde.
Bevis fra Hadith
- Allmenn tillatelse til å besøke graver
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا
«Jeg forbød dere fra å besøke gravene, men nå besøk dem.»
(Sahih Muslim, bind 2, s. 671, Hadith nr. 977)
Denne hadithen viser generell oppmuntring til å besøke graver uten å ekskludere kvinner. Derfor gjelder regelen både for menn og kvinner, med mindre spesifikke bevis sier noe annet.
- Veiledning til Sayyidah Aisha (måtte Allah være fornøyd med henne)
قُلْتُ: كَيْفَ أَقُولُ لَهُمْ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: قُولِي: السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ، وَيَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِينَ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لَلَاحِقُونَ
«Jeg (Aisha r.a.) spurte: Hva skal jeg si når jeg besøker graven, O Allahs Sendebud? Han svarte: Si: Fred være med innbyggerne, de troende og muslimene. Måtte Allah vise nåde til de som gikk foran oss og de som kommer etter oss. Vi vil, om Allah vil, følge etter dere.»
(Sahih Muslim, bind 2, s. 670, Hadith nr. 904)
Denne hadithen viser at profeten (fred være med ham) lærte Aisha r.a. hva hun skulle si under gravbesøk, noe som indikerer at slike besøk er tillatt for kvinner.
Forståelse av Hadith som nevner ulovligheten:
Det finnes hadither som sier at kvinner som besøker gravplasser er forbannet:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَوَّارَاتِ الْقُبُورِ
«Profeten (fred være med ham) forbannet kvinner som besøker gravplasser.»
(Abu Dawood, bind 3, s. 214, Hadith nr. 3237)
Forklaringer på denne hadithen:
- Hyppige besøk og upassende oppførsel
Noen lærde tolker denne hadithen som rettet mot kvinner som ofte besøker gravplasser, spesielt hvis det fører til upassende handlinger som høylytt klaging (Nauhaa), overdreven sorg eller sørgeritualer som var vanlige i uvitenhetens tid. Denne tolkningen understreker at det er hyppigheten og den upassende oppførselen som er problematisk, ikke selve besøket. -
Tidligere forbud som senere ble opphevet
Det er også en oppfatning om at denne forbannelsen refererer til en tidligere periode da Profeten (fred være med ham) midlertidig forbød gravbesøk for å forhindre avgudsdyrkelse og upassende praksiser. Senere opphevet han dette forbudet og tillot både menn og kvinner å besøke graver. Dette støttes av hadithen:نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا
«Jeg forbød dere fra å besøke gravene, men nå besøk dem.»(Muslim, bind 2, s. 671, Hadith nr. 977) - Spesifikke kulturelle kontekster
Enkelte lærde mener at forbannelsen var rettet mot spesifikke grupper av kvinner som deltok i hedenske ritualer eller sørgeseremonier som var vanlige før islam, og at dette ikke nødvendigvis gjelder alle kvinner generelt.
Uttalelser fra Hanafi-lærde
- Imam al-Shurunbulali i «Maraaqi al-Falah»
ندب زيارتها من غير أن يطأ القبور للرجال والنساء وقيل تحرم على النساء
«Det er anbefalt for menn og kvinner å besøke gravene, uten å tråkke på dem. Det er sagt (en svakere mening) at det er forbudt for kvinner.» (Maraaqi al-Falah, bind 1, s. 325) - Imam Ibn Abidin i «Radd al-Muhtar»
وَبِزِيَارَةِ الْقُبُورِ وَلَوْ لِلنِّسَاءِ لِحَدِيثِ: كُنْت نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ أَلَا فَزُورُوهَا
«Det er anbefalt å besøke gravene, selv for kvinner, basert på hadithen: ‘Jeg forbød dere å besøke gravene, men nå besøk dem.’» (Radd al-Muhtar, bind 2, s. 242)وَقِيلَ: تَحْرُمُ عَلَيْهِنَّ. وَالْأَصَحُّ أَنَّ الرُّخْصَةَ ثَابِتَةٌ لَهُنَّ
«Det er sagt at det er forbudt for kvinner, men den mest korrekte meningen er at dispensasjonen også gjelder dem.» (Radd al-Muhtar, bind 2, s. 243) - «Al-Fatawa al-Hindiyya»
لا بأس بزيارة الحائض للقبور
«Det er ingen skade i at en menstruerende kvinne besøker gravene.»
(Al-Fatawa al-Hindiyya, bind 1, s. 166)
Forbud mot Upassende Handlinger
- Nauhaa (høylytt klaging) og gråte høyt
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَطَمَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ
«Den som slår seg selv i ansiktet, river klærne sine, og roper med utsagn fra uvitenhetens tid, er ikke en av oss.» (Sahih al-Bukhari, bind 2, s. 94; Sahih Muslim, Hadith nr. 103) - Riving av klær og skape oppstyr
إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ
«Den avdøde kan bli straffet på grunn av gråten til hans familie.» (Sahih al-Bukhari, bind 2, s. 85) - Forbud mot sminke ved gravbesøk
Allah sier:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ
«Bli værende i deres hjem, og vis dere ikke frem som i uvitenhetens tid.» (Surat al-Ahzab, 33:33) - Unngå blanding med menn
Kvinner bør holde seg i separate områder og unngå situasjoner som kan føre til fristelser eller upassende oppførsel.
Oppsummering
Kvinner har tillatelse til å besøke gravlunder i henhold til Hanafi-skolen, men de må opprettholde islamske retningslinjer som:
- Unngå høylytt gråt eller klaging (Nauhaa).
- Ikke rive klær eller skape oppstyr.
- Unngå sminke og overdreven pynt.
- Unngå fri blanding med menn.
Hadither som nevner forbannelse av kvinner som besøker gravlunder, forstås som forbud mot hyppige besøk eller upassende oppførsel, og ikke som et generelt forbud mot gravbesøk for kvinner.
Og Allah vet best.
Tehsin Abo Barirah