Hijab hjemme
SPØRSMÅL
Assalamu alaikum w.w. bror, Tehsin!
Jeg fikk nylig høre at en kvinne må dekke seg til på hodet når hun er hjemme og innendørs. Jeg har ikke hørt om dette tidligere, men bare lest at en ikke trenger å dekke seg til med hijab foran sin mor, far, bror og ektefelle, og når ingen kan se deg hvis du har gardinene lukket. Ja, jeg vet at man må dekke seg til for de som er utenfor familien osv.
Spørsmålet mitt er da, stemmer det at det er en stor synd å gå uten hijab hjemme selv om en er alene og ingen kan se deg hjemme eller titte inn i leiligheten?
Ønsker gjerne en henvisning til hadith eller kilder fra Quran’en isåfall hvis dette stemmer.
På forhånd jazakallah khayran
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
Hvis kvinnen er alene hjemme, og ingen kan se inn i huset utenfra, er hijab (som inkluderer dekking av hodet) ikke pålagt. Kvinnen er heller ikke pålagt å dekke hodet foran sin mann eller andre mahaarim (de slektningene hun ikke kan gifte seg med ifølge Islam). (1)
Dette gjelder det som er tillatt.
Hva er anbefalt?
Allamah Ibn Abideen as-Shaami r.a. skriver i Radd ul Muhtar (Volum 1, side 297):
«Det anbefales å være sømmelig tildekket og minst ha et tynt plagg (som en pakistansk dupatta) på hodet foran mahaarim.»
Lignende anbefalinger finnes også fra vår tids lærde (Muftian) i Fatawa Dar Ul Uloom Zakariyyah (Volum 7, s. 211-212, Zamzam Publisher Print).
En av grunnene som blir nevnt er at det å ikke dekke til hodet kan fort bli en vane. Profetens sunnah legger stor vekt på hayaa (beskjedenhet), som er en del av troen (Imaan). (2)
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah
REFERANSER:
(1) Allah Ta’aala say in surah a-Noor verse 31:
“They (believing women) must not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband’s fathers, their sons, their husband’s sons, their brothers, their brother’s sons, their sister’s sons or their women…” (24-31)
Thus, it will be permissible for a woman to expose the following parts of her body in front of Mahram males: head, hair, face, neck, chest, shoulders, hands, forearms, and legs from below the knees. It will not be permissible to expose the stomach, back or any area which is between the navel and knees.
(al-Lubab fi Sharh al-Kitab, Part 4, Pg 128, Dar ul Hadith Print), al-Hidaya, 4/461).
However, it should be remembered that if there is a fear of temptation (fitna), then it will be impermissible to expose these parts even in front of Mahrams, neither will it be permissible to see or touch those areas of a Mahrams body.
(al-Lubab fi Sharh al-Kitab, Part 4, Pg 129, Dar Ul Hadith Print).
(2)
وعن عمران بن حصين، رضي الله عنهما، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “ الحياء لا يأتى إلا بخير”
‘Imran ibn Husayn reported that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, “Modesty only brings good.” [Bukhari and Muslim]
حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ أُسَامَةَ ، قَالَ : أَخْبَرَنَا هِشَامٌ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَدْخُلُ بَيْتِي الَّذِي دُفِنَ فِيهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَأَبِي فَأَضَعُ ثَوْبِي ، وَأَقُولُ إِنَّمَا هُوَ زَوْجِي وَأَبِي ، فَلَمَّا دُفِنَ عُمَرُ مَعَهُمْ فَوَاللَّهِ مَا دَخَلْتُهُ إِلاَّ وَأَنَا مَشْدُودَةٌ عَلَيَّ ثِيَابِي ، حَيَاءً مِنْ عُمَرَ.
Aisha ra said: Whenever I entered the house in which Prophet (Peace be upon him) and my father (i.e. Abu Bakr ra) are buried, I used to take off my sheet (from head) thinking that it’s only my father and husband (whom I am visiting), however By Allah! When Umar (ra) got buried with them, I never went inside without being fully covered, this is because of being ashamed of Umar (ra)
[Musnad Ahmed bin Hanbal, Volume No. 6, Page No. 202, Hadith # 25701]