Hval halal?
Spørsmål:
Salaam Alaikom,
Jeg reiser til Island om kort tid. Kommer garantert til å bli servert Hvalkjøtt.
Ifølge Hanafi lovskolen spiser vi kun fisk av sjømat. Hva med hval? Noen sier det er en fisk mens arkeologer mener det er et pattedyr og kommer ikke under fisk.
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
Hanafi-lovskolens forståelse av Koranen og Sunnah er at kun fisk er tillatt å spise fra sjødyrene. Dette baseres på deres tolkning av Koranverset:
«Tillatt for dere er jakten fra havet og å spise av det, som en fordel for dere og for reisende.» [Koranen, 5:96]
Hanafi-lærde og Qur’an-eksperter tolker «jakten fra havet» her som å bety fisk.
[Jassas, Ahkam al-Qur’an; Zamakhsari, Kashaf]
I Hanafi-skolen er det kun sjødyr som regnes som fisk, som er tillatt å spise. Dette kriteriet baseres på hva araberne på Profetens tid betraktet som fisk. [Ibn ‘Abidin, Radd al-Muhtar; Kasani, Bada’i al-Sana’i]
Grunnen til Hanafi-meningen er følgende hadith:
احلت لنا ميتتان و دمان فاما الميتتان فالجراد والسمك- واما الدمان فالطحال والكبد
«To døde (dyr) og to blodtyper er gjort tillatt for oss. De to døde er gresshopper og fisk, og de to blodtypene er milten og leveren.»
Ibn Majah 3314, Ahmad 5723, Daro Qotni 2394 (Noen sanad av denne er dhaif og noen Sahih)
Denne forståelsen er videreført av Salaf as-Saalihiin (de tidlige, gudfryktige generasjoner). Selv om Salaf ikke var enige om alle detaljer, er deres uenigheter dokumentert blant de andre lovskolene. Dette diskuteres grundigere i avanserte fiqh-, tafsir- og hadith-kommentarbøker.
Er hval en fisk?
Biologisk Klassifikasjon: • Hval er pattedyr, ikke fisk. De har lunger, føder levende unger og ammer ungene sine med melk, noe som er typisk for pattedyr. Fisk, derimot, har gjeller og legger egg.
Er det uenigheter om hval blant Hanafi lærde?
Historisk sett har ikke tidligere Hanafi-lærde diskutert hval mye. Den eneste kjente Hanafi-lærde som uttalte seg om dette er Allāmah Hāshim al-Tatawī al-Ḥanafī (d. 1174 AH). Han mente at al-‘Anbar ikke er en hval. [Fākihatul Bustān, side 433]
Noen Hanafi lærde følger denne meningen og mener at hval er ikke halal fordi den ikke er klassifisert som fisk.
Noen senere muftier mener at hval kan betraktes som fisk på grunn av sitt utseende, og det største beviset er hadith om al-‘Anbar, nevnt i Bukhari, Muslim og andre hadith-samlinger med variasjoner:
Ḥaẓrat Jābir (radiyallahu anhu) rapporterer:
«Vi dro ut med hæren mot al-Khabaṭ, og Abū ‘Ubaydah ble utnevnt som kommandør. Vi led av ekstrem sult da havet kastet opp en stor død fisk som vi aldri hadde sett maken til. Den ble kalt al-‘Anbar, og vi spiste av den i en halv måned.» (Bukhari 5493, Muslim 1935)
غَزَوْنَا جَيْشَ الْخَبَطِ وَأُمِّرَ أَبُوْ عُبَيْدَةَ فَجُعْنَا جُوْعًا شَدِيْدًا فَأَلْقَى الْبَحْرُ حُوْتًا مَيِّتًا لَمْ نَرَ مِثْلَهُ يُقَالُ لَهُ الْعَنْبَرُ فَأَكَلْنَا مِنْهُ نِصْفَ شَهْرٍ
I tillegg sier Ḥaẓrat Jābir (radiyallahu anhu):
«Da vi kom til Madīnah, fortalte vi Profeten (fred være med ham) om dette, og han sa: ‘Spis, for det er en forsyning som Allah har gitt dere. Del det med oss hvis dere har noe med dere.’ Så noen av dem ga det til ham, og han spiste av det.» (Bukhari 4362, Muslim 1935)
فَلَمَّا قَدِمْنَا الْمَدِيْنَةَ ذَكَرْنَا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ كُلُوْا رِزْقًا أَخْرَجَهُ اللهُ أَطْعِمُوْنَا إِنْ كَانَ مَعَكُمْ فَأَتَاهُ بَعْضُهُمْ فَأَكَلَهُ
Dette viser at det er tillatt å spise al-‘Anbar fisken. ‘Allāmah Hāshim al-Tatawī al-Ḥanafī (d. 1174 AH) skriver i sin bok, Fākihatul Bustān side 433:
«Ifølge Hanafi-skolen er det kun fisk som er tillatt å spise fra vannlevende skapninger. Her nevnes bare noen få typer fisk… blant dem er en type som kalles al-‘Anbar. Dette er fisken nevnt i den autentiske hadith…»
(لَمَّا كَانَ الْحُكْمُ عِنْدَ الْحَنَفِيَّةِ فِيْ حَيْوَانَاتِ الْمَاءِ كُلِّهَا أَنَّهُ لَا يَحِلُّ أَكْلُ شَيْءٍ مِنْهَا إِلَّا السَّمَكُ اكْتَفَيْنَا هَهُنَا عَلَى بَيَانِ بَعْضٍ مِّنْ أَقْسَامِ السَّمَكِ فَقَطْ…فَمِنَ السَّمَكِ صِنْفٌ يُقَالُ لَهُ الْعَنْبَرُ…َوهُوَ السَّمَكُ الَّذِيْ وَرَدَ ذِكْرُهُ فِي الصَّحِيْحِ فِيْ حَدِيْثِ السَّرِيَّةِ )
Al-‘Anbar er klassifisert som en stor fisk. Det er imidlertid uenighet blant moderne lærde om al-‘Anbar refererer til en hval eller ikke.
Lærde som skriver at al-‘Anbar er en hval.
Ḥāfiẓ Ibn Ḥajr al-‘Asqalānī siterer ‘Allāmah al-Azharī, som sier:
«Al-‘Anbar er en fisk som finnes i store hav, den er femti alen lang, og den kalles Bāl (hval).»
الْعَنْبَرُ سَمَكَةٌ تَكُوْنُ بِالْبَحْرِ الْأَعْظَمِ طُوْلُهَا خَمْسُوْنَ ذِرَاعًا يُقَالُ لَهُ بَالَةٌ
(فتح الباري لإبن حجر ت٨٥٢ه ج٨ ص٨٠ المكتبة السلفية)
Muftī Kifāyatullah (rahmatullahi ‘alayh) deler også denne oppfatningen. I en omfattende fatwa i Kifāyatul Muftī konkluderer han:
«‘Anbar og Bāl er synonyme, eller ‘Anbar er en type Bāl. Bāl og hval er synonyme og refererer til det samme dyret, derfor er det ingen tvil om at hval er tillatt.»
عنبر اور بال ہم معنی یا عنبر بال کی ایک قسم ہے اور بال اور وہیل ہم معنی اور ایک ہی جانور کے نام ہے لہذا وھیل کے حلال رہنے میں کوئی شبہ نہ رہا
(كفاية المفتي ج٩ ص١٣٤–١٣٧ دار الإشاعت)
Muftī Taqī Uthmānī (dāmat barakātuhum) er også av denne oppfatningen. Han skriver i sin Takmilah Fatḥul Mulhim:
«‘Al-Anbar er fisken som i dag kalles al-Bāl eller hval.»
الْيَوْمَ (Whale) وِهيْل أَوْ الْبَالُ وَهُوَ السَّمَكُ الَّذِيْ يُسَمَّى الْعَنْبَرُ
(تكملة فتح الملهم ج٣ ص٢٨٣ دار القلم)
Muftī Riḍā al-Ḥaq (dāmat barākātuhum) har også tatt standpunktet at al-‘Anbar refererer til en hval.
(فتاوى دار العلوم زكريا ج٦ ص٢٦٧ وص٦٠٠)
Disse muftiene skriver også at i Hanafi-skolen er det hva araberne kaller fisk som avgjør, og ikke hva zoologer klassifiserer som fisk. For eksempel ble al-Jirrith, en lang fisk som ligner på slanger, regnet som fisk av araberne den gang. Når al-Jirrith ble ansett som fisk, ville en hval som ser ut som en fisk også bli klassifisert som fisk uten tvil. Shaykh ad-Dimyari, som regnes som en muslimsk zoolog, skriver i Hayat al-Haywan at hval er al-‘Anbar fisken.
Oppsummeringen blir at de fleste lærde regner hval som en type fisk og dermed er det tillatt å konsumere det.
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah
27 Muharram 1446 [02/08/2024]