Table of Contents
< Alle emner
Print

Hvorfor er Profetens følgesvenner (sahabah) så viktige i Islam?

Assalamo Alaikom!

La oss først se hva koranen og hadith sier om Sahabah (profetens følgesvenner) og hva koranen og hadith forteller oss om For eksempel Abo Bakr r.a.

Allah sier:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Foregangsmennene, de første av utvandrerne og hjelperne, og de som fulgte dem på beste måte, med dem er Gud tilfreds, og de er tilfredse med Ham. Han har beredt for dem paradisets haver, hvor bekker sildrer. Der skal de være og bli. Det er den store seier.
(Kapittel 9 vers 100)

Engelsk oversettelse:

And the first to lead the way, of the Muhajirin and the Ansar, and those who followed them in goodness – Allah is well pleased with them and they are well pleased with Him, and He hath made ready for them Gardens underneath which rivers flow, wherein they will abide for ever. That is the supreme triumph. (Pickthall)

The vanguard (of Islam)- the first of those who forsook (their homes) and of those who gave them aid, and (also) those who follow them in (all) good deeds,- well- pleased is Allah with them, as are they with Him: for them hath He prepared gardens under which rivers flow, to dwell therein for ever: that is the supreme felicity. (Yousof Ali)

Jeg synes dette verset er nok for en som har vilje til å forstå. En som ikke har viljen for ham er 1000 vers intet.

La oss nå se hva Profet Fred være med ham sier om sahabah r.a.

Hadith no. 1

قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم الله الله فى اصحابي لا تتخذ وهم غرضا من بعدي فمن احبهم فبحبي احبهم ومن ابغضهم فببغضي ابغضهم (ترمذي)

Profet Mohammad sallallaho alaihi wasallam (Fred være med ham) sa:
”Frykt Allah, frykt Allah om mine sahabah! Ikke lag dem mål for baktale. (Ikke snakk stygt om dem). Han som er glad i dem er glad i dem fordi de er glad i meg. De som har hater dem hater dem fordi de hater meg.”

Her ser dere at Profet sallallaho alaihi wasallam er glad i alle sahabah. De som hater dem hater Profeten.

Det er en annen hadith der vi kan forstå at sahabah ble valgt ut av Allah Ta’aala. Allah Ta’aala bestemte hvem som skulle bli profetens følgesvenner.

Se:

Hadith no.2

ان الله اختا رني و اختار لي اصحابي

Profet sallallaho alaihi wasallam sa:

”Ganske visst så har Allah Ta’aala valgt meg og valgt mine sahabah.”

Hadith no. 3

قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
لا تسبوا اصحابي فان احدكم لو انفق مثل احد ذهبا ما بلغ مد احدهم ولا نصيفه
(بخاري ‘مسلم ‘ ترمذي)

Profet sallallaho alaihi wasallam sa:

”Ikke si noe stygt om mine sahabah. Hvis noen av dere (utenom sahabah) gir et fjell full av gull så er ikke det verd (i Allahs øyner) mer enn noen få gram eller halve av det.”

(Egen oversettelse) (Er det noen som kan oversette det bedre vennligst rett meg, vil være takknemlig for det)

Her er budskapet at ikke tenk ondt om sahabah.

Det var profet Mohammad sallallaho alaihi wasallam som sa dette. Å si at sahabah forandret seg og ikke følget profetens ord er akkurat som å si at profeten lyger. (Må Allah beskytte oss fra slike utsagn)

Vi må huske at sahabah var ikke syndfrie, de gjorde feil. Men Profet Mohammad rettet dem. De spurte for tilgivelse og Allah tilga dem.

Allah har gitt oss ordre til å be for dem, ikke å begynne å si stygge ting om dem.

Faktisk så har Allah Ta’aala nevnt at muslimer som vil komme etter dem vil respektere sahabah og gjøre dua (be for dem) og be for at Allah Ta’aala renser våre hjerter for hat.

Se:

وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيم

Og de som ankom etter dem, sier: «Herre, tilgi oss og våre brødre som kom før oss til troen, og legg ikke i våre hjerter nag mot dem som tror. Herre, Du er mild og nåderik.»
(Kapittel 59 vers 10)

Engelsk:

And those who came after them say: «Our Lord! Forgive us, and our brethren who came before us into the Faith, and leave not, in our hearts, rancour (or sense of injury) against those who have believed. Our Lord! Thou art indeed Full of Kindness, Most Merciful.»
(Yousof Ali)

Etter alt dette tror jeg at det er nok for oss at vi respekterer og ikke snakker negativt om noen.

Dem hadde uenigheter. Men de var de beste muslimene som verden har sett.

Men det står at dem alltid sa gode ting om hverandre…… (Det er mye jeg vil skrive men det begynner å bli litt langt.)

Det ingen av de 4 lovskolene som viser lite respekt for sahabah.

Abo Bakr r.a.

Hans navn var Abdullah men var kjent med navnet Abo bakr. (Faren til bakr). Han var kjent med dette navnet.

Han er en av de sahabah som fikk hørt av profeten saw at han skal til jannah (paradiset) garantert etter døden. (hadith)

Han var veldig godt kjent og veldig respektfull mann i Makkah før Islam.

Profet صلي الله عليه و سلم ga navnet As-Siddiq (den mest sannferdige og en som har den ekte troen) (hadith)

I Makkah og Madinah har han vært i alle slagene. (hadith)

Det var han som har vært med Profeten صلي الله عليه و سلم ved migrasjonen til Madinah. (Koran)
(Kommer tilbake til dette senere)

Det var kun Abo Bakr r.a. som fikk ordre av profet og var imam (en som ledet salaah) 17-18 ganger.

Han ble gravd lagt ved siden av Profeten صلي الله عليه و سلم

DETTE VAR NOEN FÅ POENG FOR Å TENKE PÅ.

NOEN HADITHER OM ABO BAKR R.A.

1. Abo Bakr r.a. har den høyeste status i mennesker etter profeter fvmd. (Tabrani)
2. Den mest nådige på min ummah i min ummah er Abo Bakr r.a. (Tirmidhi)
3. ”O Abo Bakr!” Du vil være min kamerat (sammen med meg) ved elven i jannah (paradiset) slik du var med meg i hulen.” (Tirmidhi)
4. ”Si til Abo Bakr r.a. fra meg at han leder bønnen (Muslim)
5. Si til han at han leder bønnen når jeg ikke er tilstedet. (Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Ibn-e-majah)
6. ”Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal være med dere, så derfor følg kalifene etter meg.” Profet صلي الله عليه و سلم deretter pekte på Abo Bakr r.a. og Omar r.a. Han sa deretter følg veien til Ammar r.a. og det Abdullah bin Masood forteller dere tro på det.”

Det er mange andre hadith om Abo Bakr r.a. som tyder på at han skulle bli kalif (khalifah) leder etter profet Mohammad صلي الله عليه و سلم

La meg skrive hva Allah Ta’aala har nevnt i koranen om Abo Bakr r.a.

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Om dere ikke yter profeten hjelp, så har Gud tidligere gitt ham hjelp, da de vantro fordrev ham, en av to, og han sa til sin følgesvenn, da de var i grotten: «Vær ikke bedrøvet! Gud er med oss.» Da senket Gud guddommelig nærvær og ro over ham og styrket ham med hærskarer dere ikke så, og gjorde de vantros ord underlegent, mens Guds ord ble ovenpå. Gud er mektig, vis.
(Kapittel 9 vers 40)

Engelsk oversettelse:

If ye help not (your leader), (it is no matter): for Allah did indeed help him, when the Unbelievers drove him out: he had no more than one companion; they two were in the cave, and he said to his companion, «Have no fear, for Allah is with us»: then Allah sent down His peace upon him, and strengthened him with forces which ye saw not, and humbled to the depths the word of the Unbelievers. But the word of Allah is exalted to the heights: for Allah is Exalted in might, Wise.

I følge ahaadith så er det ingen tvil at dette var Abo Bakr r.a. som var med Profet Mohammad saw.

Når Allah sier at han er følgesvennen (SAHAABI) til Profeten saw da er det ikke noe tvil i det.

Når han er en av sahabah og Allah har nevnt at han har tilgitt alle sahabah da er det ingen grunn til å kalle han for en HYKLER.

Det er kjent hos muslimer at en som ikke tror på koranen er ikke en muslim. Så en som sier at Abo Bakr r.a. var en hykler i andre ord en ikke muslim er ikke muslim selv.

Derfor er det viktig å se hva man sier og hva man tror på.

(Kort artikkel om hva slags tro vi skal ha i forhold til sahaabah)

Jeg har laget 4 videoer om «Status av Sahabah i Islam» der jeg snakker detaljert om dem og hva som skjedde etter Profeten s.a.w.s. og hvilken forhold skal vi ha i den uenigheten dem hadde:

Her er YouTube spillelisten:

Tehsin Abo Barirah