Innsamling til julegaver på jobb
Spørsmål:
Salaam Alaikom, Jeg har et spørsmål relatert til jul. Arbeidsplassen min har en tradisjon om at enhver ansatt gir 15 Euro til innsamling for gaver for 3 avdelingsledere. Jeg begynte å jobbe i November i år. Ansatte får i tillegg gaver før jul fra avdelingsledere i form av bøker eller sjokolader som har en verdi på 15 Euro. Jeg har ingen intensjon til å feire jul men ga 15 Euro uten noe betenkning. En bror sa til meg at dette er ikke riktig ifølge Islam. Det er fordi man deltar i en feiring som er uislamsk og man begår synd av å imitere ikke-muslimske tradisjoner. Jeg har tidligere mistet jobb pga religiøse saker og at jeg ikke passet inn i arbeidsgruppa.
Mitt spørsmål er at jeg ønsker ikke å delta i noe som er haram ifølge min religion og er redd for å miste jobben min. Deltakelsen var obligatorisk og ikke valgfritt. Derfor har jeg 2 spørsmål.
1- Kan jeg akseptere gaven fra min avdelingsleder? Om svaret er nei, hvordan skal jeg håndtere det? 2- Er det haram at jeg har gitt 15 Euro mot gaver? Jeg ønsker ikke å delta men ved å gjøre slik kan jeg risikere at det blir surt å jobbe der. Jeg håper dere kan virkelig hjelpe meg med et riktig svar.
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
- Basert på det du har skrevet så kan du akseptere hvis gaven er lovlig (halal)
Hvis gaven er ulovlig (haram) så vil det ikke være lov å akseptere gaven. - Det vil være lov for deg å spleise (gi penger) for innkjøp av gaver. Din intensjon skal ikke være feiring av jul. Du er ikke ansvarlig for intensjonen til andre innsamlere.
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah
Referanser:
فَقَدْ رَوَى مُحَمَّدٌ – رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى – فِي السِّيَرِ الْكَبِيرِ أَخْبَارًا مُتَعَارِضَةً فِي بَعْضِهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – قَبِلَ هَدَايَا الْمُشْرِكِ وَفِي بَعْضِهَا أَنَّهُ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – لَمْ يَقْبَلْ فَلَا بُدَّ مِنْ التَّوْفِيقِ وَاخْتَلَفَتْ عِبَارَةُ الْمَشَايِخِ رَحِمَهُمْ اللَّهُ تَعَالَى فِي وَجْهِ التَّوْفِيقِ فَعِبَارَةُ الْفَقِيهِ أَبِي جَعْفَرٍ الْهِنْدُوَانِيُّ أَنَّ مَا رُوِيَ أَنَّهُ لَمْ يَقْبَلْهَا مَحْمُولٌ عَلَى أَنَّهُ إنَّمَا لَمْ يَقْبَلْهَا مِنْ شَخْصٍ غَلَبَ عَلَى ظَنِّ رَسُولِ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – أَنَّهُ وَقَعَ عِنْدَ ذَلِكَ الشَّخْصِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – إنَّمَا يُقَاتِلُهُمْ طَمَعًا فِي الْمَالِ لَا لِإِعْلَاءِ كَلِمَةِ اللَّهِ وَلَا يَجُوزُ قَبُولُ الْهَدِيَّةِ مِنْ مِثْلِ هَذَا الشَّخْصِ فِي زَمَانِنَا وَمَا رُوِيَ أَنَّهُ قَبِلَهَا مَحْمُولٌ عَلَى أَنَّهُ قَبِلَ مِنْ شَخْصٍ غَلَبَ عَلَى ظَنِّ رَسُولِ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – أَنَّهُ وَقَعَ عِنْدَ ذَلِكَ الشَّخْصِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – إنَّمَا يُقَاتِلُهُمْ لِإِعْزَازِ الدِّينِ وَلِإِعْلَاءِ كَلِمَةِ اللَّهِ الْعُلْيَا لَا لِطَلَبِ الْمَالِ وَقَبُولِ الْهَدِيَّةِ مِنْ مِثْلِ هَذَا الشَّخْصِ جَائِزٌ فِي زَمَانِنَا أَيْضًا وَمِنْ الْمَشَايِخِ مَنْ وَفَّقَ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ لَمْ يُقْبَلْ مِنْ شَخْصٍ عَلِمَ أَنَّهُ لَوْ قَبِلَ مِنْهُ لَا يَقِلُّ صَلَابَتَهُ وَعِزَّتَهُ فِي حَقِّهِ وَيَلِينُ لَهُ بِسَبَبِ قَبُولِ الْهَدِيَّةِ وَقَبِلَ مِنْ شَخْصٍ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَقِلُّ صَلَابَتُهُ وَعِزَّتُهُ فِي حَقِّهِ وَلَا يَلِينُ بِسَبَبِ قَبُولِ الْهَدِيَّةِ كَذَا فِي الْمُحِيطِ لَا بَأْسَ بِأَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْمُسْلِمِ وَالذِّمِّيِّ مُعَامَلَةٌ إذَا كَانَ مِمَّا لَا بُدَّ مِنْهُ كَذَا فِي السِّرَاجِيَّةِ.
[الفتاوى العالمكيرية الباب الرابع عشر في اهل الذمة ج٥ ص ٣٤٧-٣٤٨]
[Imdadul Fatawa 3/481 Maktaba Darul-Uloom Karachi]
[Fatawa Mahmoodiyah Volume 18 Page 173-175 Print: Dar Ul Iftaa Jamia Faroqiyyah Karachi]