Table of Contents
< Alle emner
Print

Menstruasjon under Umrah

Spørsmål:

Salaam Alaikom

Dersom en kvinne reiser til Umrah ( fra medina til mekkah) og får mens. Hva skal hun gjøre i slik situasjon? Altså allerede før hun reiser fra medina så vet hun at hun har mens. Og dersom hennes mens varer for eksempel ca. 8 dager og hun skal kun være 6 dager i mekkah, kan hun utføre umrah? Hun r med sin familie og må reise de bestemte dager da reisen allerede var planlagt med billetter og hotel fra Norge.


SVAR:

Wa Alaikomos Salaam,

En kvinne kan ikke fullføre Umrah i «Haidh»  (menstruasjonssyklus) og må vente til hennes menstruasjonsyklus er ferdig og hun er i «ren» tilstand.


Enhver som når «Miqaat» grensen må være i «tilstand av Ihraam». Når man er i «ihraam» så kommer man ut av Ihraam tilstand etter å ha fullført Umrah. Umrah er Tawaaf (7 runder rundt Kabah), Sa’ii (7 runder mellom Safa og Marwa) og Halaq (for menn) og Qasr (klippe ca 3 cm [1 inch] av enden av håret for kvinner). Etter dette er man ute av «Ihraam».

Hvis en kvinne er i «Haidh» før entering av Miqaat grensen så må hun likevel komme i «Ihraam» tilstand før entering av grensen.

Regelen for Tawaf er at den utføres i Masjid al-Haram med Wodho. En menstruerende kvinne kan hverken gå i Masjid eller utføre gyldig Wodho.

Hun må vente til hun blir ren og så fullføre Umrah. Hun må prøve å forlenge hennes opphold slik at hun kan få fullført umrah.

Hvis det ikke er noe mulighet for det så venter hun til siste dag av hennes opphold i Makkah (fordi haidh kan avslutte før også) og så må hun desverre fullføre umrah i haidh.

نَقَلَ بَعْضُ الْمُحَشِّينَ عَنْ مَنْسَكِ ابْنِ أَمِيرِ حَاجٍّ: لَوْ هَمَّ الرَّكْبُ عَلَى الْقُفُولِ وَلَمْ تَطْهُرْ فَاسْتَفْتَتْ هَلْ تَطُوفُ أَمْ لَا؟ قَالُوا يُقَالُ لَهَا لَا يَحِلُّ لَك دُخُولُ الْمَسْجِدِ وَإِنْ دَخَلْت وَطُفْت أَثِمْت وَصَحَّ طَوَافُك وَعَلَيْك ذَبْحُ بَدَنَةٍ وَهَذِهِ مَسْأَلَةٌ كَثِيرَةُ الْوُقُوعِ يَتَحَيَّرُ فِيهَا النِّسَاءُ. اهـ.

Allah vet best

Referanser:

وعلى هذا فإن المرأة التي تريد الحج أو العمرة تحرِمُ من الميقات وهي حائض وينعقد إحرامها ، والدليل على ذلك أن أسماء بنت عميس زوجة أبي بكر رضي الله عنها ولدت والنبي صلى الله عليه وسلم نازل في ذي الحليفة ( ميقات أهل المدينة ) يريد الحج ، فأرسلت إلى النبي صلى الله عليه وسلم كيف أصنع ؟ قال : » اغْتَسِلِي وَاسْتَثْفِرِي بِثَوْبٍ وَأَحْرِمِي » رواه مسلم ( 1218 ) ومعناه أنها تشد على فرجها خرقة وتربطها ثم تحرم سواء بالحج أو بالعمرة ، ودم الحيض كدم النفاس فالمرأة الحائض إذا مرت بالميقات تغتسل وتستثفر بثوب وتحرم عملا بالحديث .

وكذلك يصح السعي بين الصفا والمروة من المرأة وهي حائض ، أما الطواف فغير صحيح ، والدليل أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لعائشة رضي الله عنها حين حاضت في أثناء العمرة : ( افْعَلِي كَمَا يَفْعَلُ الْحَاجُّ غَيْرَ أَنْ لا تَطُوفِي بِالْبَيْتِ حَتَّى تَطْهُرِي ) رواه البخاري ( 1650 ) ومسلم ( 1211 ) .