Table of Contents
< Alle emner
Print

Å be nafl sittende

Spørsmål:

Assalamoalaikum. Jeg har et spørsmål vedr. nafl i namaz. Ser ofte i masjid at flere kvinner leser namaz stående, på vanlig måte. Når de skal lese nafl, så leser de sittende på gulvet. Er dette greit, eller er det best å lese stående?

Svar

Wa ʿAlaikumus-Salām wa Raḥmatullāhi wa Barakātuh.

1. Hovedregelen (الأصل):
Å stå (qiyām) i nafl-salah er sunnah, men ikke fardh (obligatorisk).
Den som utfører nafl stående får full belønning, mens den som utfører den sittende får halv belønning — selv om det er tillatt.

Profeten ﷺ sa:

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ رضي الله عنه قَالَ:
سَأَلْتُ النَّبِيَّ ﷺ عَنْ صَلَاةِ الرَّجُلِ قَاعِدًا فَقَالَ: إِنْ صَلَّى قَائِمًا فَهُوَ أَفْضَلُ، وَمَنْ صَلَّى قَاعِدًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَائِمِ، وَمَنْ صَلَّى نَائِمًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَاعِدِ.

(Sahih al-Bukhari, hadith nr. 1116; Sahih Muslim, nr. 735)

Oversettelse:
Imran ibn Husayn (ra) forteller: Jeg spurte Profeten ﷺ om bønn sittende. Han svarte: Hvis han ber stående, er det bedre. Den som ber sittende, får halvparten av belønningen til den som ber stående. Og den som ber liggende, får halvparten av den sittendes belønning.

2. Hanafi-fiqh forklaring:
Imam al-Kāsānī (رحمه الله) skriver i Badā’iʿ as-Ṣanā’iʿ (vol. 1, s. 157):

«وإن صلّى النّافلة قاعدًا مع القدرة على القيام جاز، إلّا أنّه ينقص أجره.»

Hvis en person utfører nafl sittende mens han er i stand til å stå, er det gyldig, men belønningen reduseres.

I Al-Hidāyah (vol. 1, s. 74) står det:

«القيام في النفل سنة وليس بفرض.»

Å stå i nafl er sunnah, ikke fardh.

I Radd al-Muḥtār (vol. 2, s. 15) sies:

«له أن يتنفّل قاعدًا وإن قدر على القيام، ولكن له نصف أجر القائم.»

Han kan utføre nafl sittende selv om han er i stand til å stå, men han får halvparten av belønningen av den som ber stående.

3. Konklusjon:

Det er tillatt for kvinner (og menn) å lese nafl sittende selv om de kan stå.

Men det er bedre (afdhal) å stå hvis man er i stand.

Hvis man har en grunn (tretthet, smerte, trang plass, menstruasjonsrelatert svakhet osv.), er det ingen reduksjon i belønning — da regnes det som full belønning.

Allah vet best