Table of Contents
< Alle emner
Print

Nedfrysing av eggstokker

SPØRSMÅL:

Salam, hva sier islam om ned fryse egg?

Jeg er 34 år gammel kvinne som er ikke gift og ikke har barn.

Har ønske om å få barn en dag, men lurte på man kan fryse sine egg ? Hva sier islam om det? Jazkallah


SVAR:
Wa Alaikomos Salam søster.

Det vil ikke være lov for en ugift kvinne å fryse hennes egg.

Det er kun tillatt for en gift kvinne å fryse eggene sine med hensikt om å hente dem tilbake senere. Men befruktning kan kun skje med hennes ektefelle, uten involvering av en tredjepart. Derfor er det ikke lovlig for henne å donere eggene sine til andre.

Majma` al-Fiqh al-Islami har vurdert temaet kunstig inseminasjon og uttaler at følgende fem metoder er forbudte i Islam, både i seg selv og på grunn av de negative konsekvensene de kan ha, som forvirring av slektskap og tap av morskap:

1.Befruktning der sæd fra mannen brukes sammen med egg fra en kvinne som ikke er hans ektefelle, før det befruktede egget implanteres i hans kones livmor.

2.Befruktning med sæd fra en mann som ikke er ektemannen og egg fra kona, før det befruktede egget implanteres i konas livmor.

3.In vitro-befruktning med sæd og egg fra ektefellene, der det befruktede egget implanteres i livmoren til en surrogatmor.

4.In vitro-befruktning med sæd fra en fremmed mann og egg fra en fremmed kvinne, der det befruktede egget implanteres i en annen manns kones livmor.

5.In vitro-befruktning med sæd og egg fra ektefellene, der det befruktede egget implanteres i livmoren til ektemannens andre kone.

(DISSE 5 ER FORBUDT)

Den sjette og syvende metoden benyttes i tilfeller der det er nødvendig, forutsatt at alle forholdsregler tas. Disse to metodene er:

6.In vitro-befruktning der sæd fra ektemannen og egg fra kona befruktes, og det befruktede egget implanteres i konas livmor.

7.Kunstig inseminasjon, hvor sæd fra ektemannen settes inn på riktig sted i konas livmor for befruktning.

(Qararat wa tawsiyyat Majma` al-Fiqh al-Islami, P. 34-35)

Allah vet best.

Tehsin Abo Barirah

——-Referanser:——–

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (4/ 27)
في الجوهرة: الاستمناء حرام، وفيه التعزير. ولو مكن امرأته أو أمته من العبث بذكره فأنزل كره ولا شيء عليه

قوله الاستمناء حرام- أي بالكف إذا كان لاستجلاب الشهوة، أما إذا غلبته الشهوة وليس له زوجة ولا أمة ففعل ذلك لتسكينها فالرجاء أنه لا وبال عليه كما قاله أبو الليث، ويجب لو خاف الزنا (قوله كره) الظاهر أنها كراهة تنزيه؛ لأن ذلك بمنزلة ما لو أنزل بتفخيذ أو تبطين تأمل وقدمنا عن المعراج في باب مفسدات الصوم: يجوز أن يستمني بيد زوجته أو خادمته، وانظر ما كتبناه هناك

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 370)
ينظر) الطبيب (إلى موضع مرضها بقدر الضرورة) إذ الضرورات تتقدر بقدرها وكذا نظر قابلة وختان وينبغي أن يعلم امرأة تداويها لأن نظر الجنس إلى الجنس أخف

Se: Imdad al-Fatawa 4:211