Table of Contents
< Alle emner
Print

Provokasjon fra Ikke-Muslimer

Assalamo Alaikom!

Jeg har fått nok av flere ikke-muslimer som plager oss muslimer, ser ned på oss og håner oss.

Hva skal vi gjøre? Skal vi bare sitte stille og se på?

Hva sier Allah og Profeten (fred være med ham) om dette?

 Svar:

La oss begynne å se hva Allah Ta’aala sier i koranen:

Vers 186 Kapittel 3:

لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

Muhsin Khan

You shall certainly be tried and tested in your wealth and properties and in your personal selves, and you shall certainly hear much that will grieve you from those who received the Scripture before you (Jews and Christians) and from those who ascribe partners to Allah, but if you persevere patiently, and become Al-Muttaqun (the pious – see V.2:2) then verily, that will be a determining factor in all affairs, and that is from the great matters, [which you must hold on with all your efforts].

Yusuf Ali

Ye shall certainly be tried and tested in your possessions and in your personal selves; and ye shall certainly Hear much that will grieve you, from those who received the Book before you and from those who worship many gods. But if ye persevere patiently, and guard against evil,-then that will be a determining factor in all affairs.

Norsk oversettelse:

[Irfaan Ul Quraan]

(Å, muslimer!) Dere vil visselig bli satt på prøve når det gjelder både eiendommene

deres og dere selv. Og selvfølgelig må dere høre på mange krenkelser (hån) av dem som ble

gitt skriften før dere, og av dem som er flergudsdyrkere. Men hvis dere vedblir å være

tålmodige og holder dere til gudfryktighet, så er dette av de sakene som krever stor

viljestyrke.

 

[Einar Bergs oversettelse]

Dere blir saktens satt på prøve, både når det gjelder eiendom og dere personlig. Dere vil få høre meget ondt fra dem som fikk skriften før dere, og fra avgudsdyrkerne, men hvis dere er standhaftige og gudfryktige, så avgjør dette saken.
Her ser vi klart og tydelig at Allah Ta’aala sier at flere kristne, jøder og moshrikiin (avgudsdyrkere) vil provosere muslimene.

 

Viktig å se hva Allah Ta’aala lærer oss å gjøre i slike situasjoner?

 

Allah sier at vi skal bekjempe dem med tålmodighet (sabr) og taqwaa (gudfryktighet). Ved å be for dem, ved å ta det med ro.

 

Hva er forskjellen mellom oss og dem hvis vi ikke klarer å gjøre sabr (være tålmodig).

 

Allah sier:

إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Uten tvil så er Allah er med dem som er tålmodige. [2:153]

 

Vi har fått en varig resept fra Allah Ta’aala når vi er i vanskelige situasjoner:

 

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

Muhsin Khan:

And seek help in patience and As-Salat (the prayer) and truly it is extremely heavy and hard except for Al-Khashi’un [i.e. the true believers in Allah – those who obey Allah with full submission, fear much from His Punishment, and believe in His Promise (Paradise, etc.) and in His Warnings (Hell, etc.)].

Yusuf Ali:

Nay, seek (Allah’s) help with patient perseverance and prayer: It is indeed hard, except to those who bring a lowly spirit,-

[Irfaan Ul Quraan]

Og søk (Allahs) hjelp gjennom talmod og bønn. Og sannelig, dette er svært hardt, men

ikke for de ydmyke (hvis hjerte er blitt myk av Allahs kjærlighet og grepet av Hans frykt).

 

Abo Hurairah r.a. sa:
En gang så begynte en vantro (kaafir) å banne og si stygge ting til Abo Bakr r.a.
Profet Mohammad (fred være med ham) satt også der og hørte på og begynte å smile.
Når det ble for mye så klarte ikke Abo Bakr å være stille og begynte å svare på noe av det ikke-muslimen hadde sagt.

Profet Mohammad sallallaho alaihi wasallam ble sint og sto opp og gikk ifra der. Abo Bakr r.a. skynte seg til Profeten og sa:

«Å Profet av Allah! Når han bannet til meg så satt du og smilte, men når jeg svarte ham tilbake så ble du sint og gikk ifra meg?»

Profet Mohammad sallallaho alaighi wasallam sa: «Det var en engel sammen med deg som svarte på vegne av deg. Når du begynte å svare selv, så kom satan der.
Jeg kunne ikke sitte der, imens satan var tilstedet.»

(Kilde: Abo Dawood, Musnad Ahmad, Mujam Ausat Tabrani, Baihaqi, Taarikh Kabeer Bukhari)

 

Det er en annen hadith:

Abu Hurairah : Rasulullah saw said : » The strong man is not the one who is strong in wrestling, but the one who controls himself in anger » ( Bukhari, Muslim )

«Sterk mann er ikke han som vinner i en slåsskamp, men sterk er han som kontrollerer seg når han blir sint.» (Bukhari og muslim)

 

Hvis vi analyserer Profetens 23 års periode han var Profet så deles den i to forskjellige perioder.

1. livet i Makkah
2. livet i Madinah.

Første delen der Islam og muslimer var undertrykket, og andre delen der Islam og muslimene ledet.

Dagens situasjon ser mer ut som livet til Makkah, selv om muslimer kan praktisere sin religion i mesteparten av verden og det er ikke slike forhold til vanligt som det var den gang.

Mange muslimer opplever hån, trakkasering og mobbing i hverdagen og derfor er det viktig å lære fra Makkah perioden av Profetens liv.

Muslimene den tid fikk klar beskjed om å være tålmodige og søke hjelp fra Allah.

Det betyr ikke at Profeten s.a.w..s. ikke var tålmodig etter makkah perioden. Men at det er forskjellige ting som vi må se.

Det beste våpenet vi har er sabr. Sabr og atter sabr. Må Allah veilede oss.

 

[Shaykh] Tehsin Abo Barirah