Roqyah: Å blåse (dam) på syke
Spørsmål:
Salam aleikum.
Hva er ‘dam’ og hva sier religionen vår om det.
Jeg ønsker gjerne sterke kilder.
JhazakAllah Khair på forhånd.
(DAM er på urdu/persisk som betyr å lese noe fra koranen, hadith eller dua og blåse på syke for helbredelse)
SVAR:
Wa Alaikomos Salaam,
Før jeg svarer så vil jeg forklare hva ordet «Dam» (دَم) betyr og kommer ifra.
Det er opprinnelig Farsi (persisk) som betyr puste og blåse.
Siden spørsmålet er veldig kort så antar jeg at du ønsker å spørre hvor det å lese koranvers eller dua og blåse på mat/drikke eller direkte på syke personer stammer ifra?
Skal fremlegge noen ahaadith:
- Aisha r.a. sier at når Profet var i sin dødssykdom så pleide han å resitere Mo’awadhat (al-Falaq og an-Naas) og blåse over sin kropp. Når hans sykdom ble verre så begynte jeg å lese Mo’awadhat og blåse over ham ﷺ og strøk over kroppen hans med hans egne hender for velsignelse. (Ma’mar spurte az-Zohri hvordan pleide Profeten ﷺ å blåse? Az-Zohri r.a. svarte at han pleide å blåse på hendene og stryke dem over ansiktet)
عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَنْفُثُ عَلَى نَفْسِهِ فِي الْمَرَضِ الَّذِي مَاتَ فِيهِ بِالْمُعَوِّذَاتِ، فَلَمَّا ثَقُلَ كُنْتُ أَنْفِثُ عَلَيْهِ بِهِنَّ، وَأَمْسَحُ بِيَدِ نَفْسِهِ لِبَرَكَتِهَا. فَسَأَلْتُ الزُّهْرِيَّ كَيْفَ يَنْفِثُ قَالَ كَانَ يَنْفِثُ عَلَى يَدَيْهِ، ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ.
(al-Bokhari; Bok Medisin 76, kapittel 32, Hadith 50 eller Hadith 5735)
2. Abu Sa’id al-Khudri r.a. sier at noen av følgesvennene (Sahabah r.a.) av Profet Mohammad ﷺ reiste gjennom noen stammer av arabere som ikke ønsket dem velkommen. Mens Sahabah var i der så fikk de høre at stammelederen deres hadde blitt bitt av en slange (eller skorpion). Folk fra stammen kom til dem for å spørre om det er noen som har noe kur eller en Raaqi (eksorsist) blant dere? Sahabah r.a. sa at dere ønsket ikke oss velkommen hos dere men ønsker at vi skal hjelpe dere? Vi vil hjelpe med mot betaling. De ble enige om en antall sauer. En av Sahabah begynte å lese surah al-Fatihah og samlet spytt i munnen sin og spyttet (på såret). Stammelederen fikk helbredelse av det. Sahabah begynte å si til hverandre, (vi leste koranen og mottok betaling) vi vil ikke godta det til vi spør Profet Mohammad ﷺ om dette. Når de spurte Profet Mohammad ﷺ om det så smilte Profeten og sa: «Hvordan visste dere at surah al-Fatihah er Ruqyah (helbredelse)? Ta (behold) flokken av sauer og gi meg gjerne noe fra det».
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ نَاسًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَتَوْا عَلَى حَىٍّ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ فَلَمْ يَقْرُوهُمْ، فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ لُدِغَ سَيِّدُ أُولَئِكَ فَقَالُوا هَلْ مَعَكُمْ مِنْ دَوَاءٍ أَوْ رَاقٍ فَقَالُوا إِنَّكُمْ لَمْ تَقْرُونَا، وَلاَ نَفْعَلُ حَتَّى تَجْعَلُوا لَنَا جُعْلاً. فَجَعَلُوا لَهُمْ قَطِيعًا مِنَ الشَّاءِ، فَجَعَلَ يَقْرَأُ بِأُمِّ الْقُرْآنِ، وَيَجْمَعُ بُزَاقَهُ، وَيَتْفِلُ، فَبَرَأَ، فَأَتَوْا بِالشَّاءِ، فَقَالُوا لاَ نَأْخُذُهُ حَتَّى نَسْأَلَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَسَأَلُوهُ فَضَحِكَ وَقَالَ « وَمَا أَدْرَاكَ أَنَّهَا رُقْيَةٌ، خُذُوهَا، وَاضْرِبُوا لِي بِسَهْمٍ »
(al-Bokhari; Bok Medisin 76, kapittel 33, Hadith 51 eller Hadith 5736)
3. Aisha r.a. sier at Profet Mohammad ﷺ pleide å lese dette i Ruqyah (dua for helbredelse): «I Allahs navn, jorden (sand) av vår land og spyttet til noen av oss er helbredelse med Allahs tillatelse»
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ فِي الرُّقْيَةِ « تُرْبَةُ أَرْضِنَا، وَرِيقَةُ بَعْضِنَا، يُشْفَى سَقِيمُنَا، بِإِذْنِ رَبِّنَا
(al-Bokhari; Bok Medisin 76, kapittel 38, Hadith 61 eller Hadith 5746)
4. Abo Qatada r.a. sier at han hørte Profet Mohammad ﷺ si: «En god drøm er fra Allah Ta’aala og dårlig drøm er fra shaytaan. Hvis noen av dere ser noe (i drømmen) som dere misliker så bør han blåse tre ganger (på venstre side) og søke Allahs beskyttelse mot ondhet. Den vil da ikke føre til noe ondt.»
عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا قَتَادَةَ، يَقُولُ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ « الرُّؤْيَا مِنَ اللَّهِ، وَالْحُلْمُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَإِذَا رَأَى أَحَدُكُمْ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَنْفِثْ حِينَ يَسْتَيْقِظُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَيَتَعَوَّذْ مِنْ شَرِّهَا، فَإِنَّهَا لاَ تَضُرُّهُ »
(al-Bokhari; Bok Medisin 76, kapittel 39, Hadith 62 eller Hadith 5747)
5. Aisha r.a. sier at når Profet Mohammad ﷺ pleide å gå til sengs så leste han surah al-Ikhlaas og Moawadhatain (surah al-Falaq og an-Naas) og blåste på hendene og maserte ansiktet og alle de kroppsdelene han kunne nå med hendene sine. Når han ble syk så ba han ﷺ meg om å gjøre det når han skulle legge seg.
عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ نَفَثَ فِي كَفَّيْهِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَبِالْمُعَوِّذَتَيْنِ جَمِيعًا، ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ، وَمَا بَلَغَتْ يَدَاهُ مِنْ جَسَدِهِ. قَالَتْ عَائِشَةُ فَلَمَّا اشْتَكَى كَانَ يَأْمُرُنِي أَنْ أَفْعَلَ ذَلِكَ بِهِ.
(al-Bokhari; Bok Medisin 76, kapittel 39, Hadith 62 eller Hadith 5747)
Dette er noen få ahaadith som jeg har kun tatt fra as-Sahih al-Bokhari. Det finns flere ahaadith og athaar som forteller om «DAMM»
Ordet «an-Nafth» som betyr å blåse, puste på noe og «at-Tafl» som betyr blåse med litt spytt. Hadith nummer 2 < ، وَيَجْمَعُ بُزَاقَهُ، وَيَتْفِلُ > er jo veldig tydelig at Sahabi r.a. samlet spyttet sitt i munnen og blåste med spyttet sitt på såret. Alt dette ble fortalt til Profet Mohammad ﷺ og han godkjente alt som ble gjort.
Imam Bokhari r.a. navner kapittelen for باب النَّفْثِ فِي الرُّقْيَةِ for å skrive imot de få lærde som mente at det ikke er sunnah. For mer info: «Fath ul-Baari Volum 10 side 219-220»
6. Thabit Ibn Qays Ibn Shammas r.a. sier at Profet Mohammad ﷺ kom til ham (og Thabit var syk). Profeten ﷺ sa: «Fjern skaden, Å Herre av Mennesker, fra Thabit ibn Qays ibn Shammas.» Thabit sier at Profet ﷺ tok sand fra Bat’haan og la det i en gryte så blåste på den med vann. Deretter hellet det over kroppen hans.
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، وَابْنُ السَّرْحِ، – قَالَ أَحْمَدُ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، وَقَالَ ابْنُ السَّرْحِ، – أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ، حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى، عَنْ يُوسُفَ بْنِ مُحَمَّدٍ، – وَقَالَ ابْنُ صَالِحٍ مُحَمَّدِ بْنِ يُوسُفَ بْنِ ثَابِتِ بْنِ قَيْسِ بْنِ شَمَّاسٍ – عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى ثَابِتِ بْنِ قَيْسٍ – قَالَ أَحْمَدُ – وَهُوَ مَرِيضٌ فَقَالَ « اكْشِفِ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ » . عَنْ ثَابِتِ بْنِ قَيْسٍ ثُمَّ أَخَذَ تُرَابًا مِنْ بَطْحَانَ فَجَعَلَهُ فِي قَدَحٍ ثُمَّ نَفَثَ عَلَيْهِ بِمَاءٍ وَصَبَّهُ عَلَيْهِ . قَالَ أَبُو دَاوُدَ قَالَ ابْنُ السَّرْحِ يُوسُفُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الصَّوَابُ
(Abo Dawood 3885)
Her ser vi at Profet Mohammad ﷺ blåste på vann og sand.
Allah vet best
Tehsin Abo Barirah