Utstoppet døde dyr som utstilling
Spørsmål:
Salam,
Er taxidermi (å bevare døde dyr for utstilling) tillatt i islam?
Svar:
Wa Alaikomos salaam wa Rahmatullahi wa barakaatoh,
Taxidermi innebærer å bevare dyrets kropp etter død, ofte for å bruke det som dekorasjon eller undervisningsgjenstand.
1. Når det gjelder dekorasjon eller pynt:
Dette er ikke tillatt, fordi det faller under forbudet mot å holde eller vise figurer av skapninger med sjel (dhawāt al-arwāḥ). Profeten ﷺ sa:
إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ أَوْ تَصَاوِيرُ
(Sahih al-Bukhari, hadith nr. 3224)
Englene går ikke inn i et hus hvor det finnes hund eller bilder (av levende vesener).
2. Når det gjelder forskning og utdanning:
Dersom hensikten er undervisning eller medisinsk forskning, og det ikke finnes et annet alternativ, har enkelte lærde gitt tillatelse med betingelsen at det kun brukes så langt det er nødvendig og uten å krenke dyrets verdighet.
3. Fiqh-referanser fra Hanafi-bøker:
a) Radd al-Muḥtār ʿalā ad-Durr al-Muḫtār (Ibn ʿĀbidīn, vol. 6, s. 361):
«وَيَحْرُمُ بَيْعُ الْمَيْتَةِ، وَكُلُّ مَا لَا يُنْتَفَعُ بِهِ فِي الْحَالِ الشَّرْعِيَّةِ.»
Det er forbudt å selge døde dyr og alt som ikke kan brukes på en sharʿī-tillatelig måte.
b) Al-Fatāwā al-Hindiyyah (vol. 5, s. 354):
«الْمَيْتَةُ نَجِسَةٌ لَا يَحِلُّ الِانْتِفَاعُ بِهَا فِي شَيْءٍ.»
Et dødt dyr er urent, og det er ikke tillatt å ha noen nytte av det.
c) Al-Mabsūṭ (as-Sarakhsi, vol. 24, s. 23):
Han nevner at enhver handel eller bruk av najāsah (urenhet) som ikke har en sharʿī-tillatelig nytte, er ḥarām.
Konklusjon:
Det ikke tillatt å bevare døde dyr for dekorasjon, utstilling eller handel.
Dersom taxidermi brukes utelukkende til undervisning eller medisinsk forskning, og ingen alternativer finnes, kan det tillates i begrenset grad.
Bruken må være nødvendig, respektfull og uten formål av pynt eller stolthet.
وَاللّٰهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالٰى أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ
